Rijksmuseum wint Welcom Communicatie Award

Rijksmuseum wint Welcom Communicatie Award
  • Media
  • 3 jul 2014 @ 16:14
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • AwardsCommunicatieMediastrategiePR

De PR-campagne rond de heropening van het Rijksmuseum is bekroond met de Welcom Amsterdamse Communicatie Award 2014. Juryvoorzitter en emeritus hoogleraar Betteke van Ruler reikte de prijs woensdagavond uit in het Amsterdamse café Dvars. De publieksprijs ging naar het educatieve evenement De Langste Gracht.

De Amsterdamse netwerkclub Welcom organiseerde alweer voor de derde keer de uitreiking van haar jaarprijs. Het is geen Effie of Lamp, maar toch groeit de lokale prijs gestaag: het aantal stemmen bij de publieksprijs verdrievoudigde dit jaar tot zo’n 2.100 stemmen.

Twaalf cases waren door Welcom-leden voorgedragen. Voorwaarde was dat er een link moest zijn met Amsterdam, hetgeen bij de misschien wel bekendste nominatie ontbrak: de Terre des Hommes-campagne van Sweetie en het hoofdstedelijke bureau Lemz is wereldwijd veelvuldig bekroond, maar typisch Amsterdams kun je deze internationale aanklacht tegen digitaal kindermisbruik toch moeilijk noemen.

Andere genomineerden hadden vaak wel een kenmerkend Mokums sausje, zo bleek tijdens de uitreiking in Dvars. Juryvoorzitter Betteke van Ruler liep alle cases door die door de makers vooraf inhoudelijk waren toegelicht, waaronder Discosoep, Bag of Joy, ING’s Koningsdagactie en de nieuwe communicatiekoers van Waternet.

De charme van de uitreiking schuilde in het ongedwongen karakter: geen rode lopers à la Cannes, maar een informele presentatie zonder microfoons in een Amsterdamse bar. Van Ruler stal de show met moederlijk commentaar op alle genomineerde cases: voor iedereen had ze een verbeterpunt paraat.

Nadat vorig jaar de Welcom Award werd toegekend aan de communicatie van de Noord/Zuidlijn, viel ditmaal wederom een Amsterdams hoofdpijndossier in de prijzen: de lang uitgestelde heropening van het Rijksmuseum. De jury complimenteerde het team van hoofd Communicatie & Marketing Marjolijn Meynen (Communicatievrouw van 2013) met de knappe wijze waarop via uitgekiende communicatie de publieke opinie compleet was gekanteld ten gunste van het museum. Marketingmanager Linda Volkers nam de prijs in ontvangst. 

Een eervolle vermelding ging naar De Langste Gracht, dat ook de publieksprijs won. Ter gelegenheid van 400 jaar Amsterdamse grachten tekenden 2.000 kinderen samen een 400 meter lange tekening van een gracht. Dat gebeurde op verschillende locaties: op een speciale boot, op scholen en in musea, tijdens de Uitmarkt, de Open Monumentendagen en de Verjaardag van Amsterdam. De gigantische tekening werd in december en januari geëxposeerd in het Amsterdam Museum. Ris van Overeem (Bureau de C) nam de prijs in ontvangst, ook namens zijn partners Amsterdam Museum, Bureau Werelderfgoed, Canal Company en de gemeente Amsterdam.

Na afloop van de prijsuitreiking startte de netwerkborrel. Logisch, want daar zijn communicatiemensen goed in – en Welcom is er mede voor opgericht. Proost! 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken