Rijksmuseum wint Welcom Communicatie Award
- Media
- 3 jul 2014 @ 16:14
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - AwardsCommunicatieMediastrategiePR
- 3 jul 2014 @ 16:14
- Jeroen Mirck
De PR-campagne rond de heropening van het Rijksmuseum is bekroond met de Welcom Amsterdamse Communicatie Award 2014. Juryvoorzitter en emeritus hoogleraar Betteke van Ruler reikte de prijs woensdagavond uit in het Amsterdamse café Dvars. De publieksprijs ging naar het educatieve evenement De Langste Gracht.
De Amsterdamse netwerkclub Welcom organiseerde alweer voor de derde keer de uitreiking van haar jaarprijs. Het is geen Effie of Lamp, maar toch groeit de lokale prijs gestaag: het aantal stemmen bij de publieksprijs verdrievoudigde dit jaar tot zo’n 2.100 stemmen.
Twaalf cases waren door Welcom-leden voorgedragen. Voorwaarde was dat er een link moest zijn met Amsterdam, hetgeen bij de misschien wel bekendste nominatie ontbrak: de Terre des Hommes-campagne van Sweetie en het hoofdstedelijke bureau Lemz is wereldwijd veelvuldig bekroond, maar typisch Amsterdams kun je deze internationale aanklacht tegen digitaal kindermisbruik toch moeilijk noemen.
Andere genomineerden hadden vaak wel een kenmerkend Mokums sausje, zo bleek tijdens de uitreiking in Dvars. Juryvoorzitter Betteke van Ruler liep alle cases door die door de makers vooraf inhoudelijk waren toegelicht, waaronder Discosoep, Bag of Joy, ING’s Koningsdagactie en de nieuwe communicatiekoers van Waternet.
De charme van de uitreiking schuilde in het ongedwongen karakter: geen rode lopers à la Cannes, maar een informele presentatie zonder microfoons in een Amsterdamse bar. Van Ruler stal de show met moederlijk commentaar op alle genomineerde cases: voor iedereen had ze een verbeterpunt paraat.
Nadat vorig jaar de Welcom Award werd toegekend aan de communicatie van de Noord/Zuidlijn, viel ditmaal wederom een Amsterdams hoofdpijndossier in de prijzen: de lang uitgestelde heropening van het Rijksmuseum. De jury complimenteerde het team van hoofd Communicatie & Marketing Marjolijn Meynen (Communicatievrouw van 2013) met de knappe wijze waarop via uitgekiende communicatie de publieke opinie compleet was gekanteld ten gunste van het museum. Marketingmanager Linda Volkers nam de prijs in ontvangst.
Een eervolle vermelding ging naar De Langste Gracht, dat ook de publieksprijs won. Ter gelegenheid van 400 jaar Amsterdamse grachten tekenden 2.000 kinderen samen een 400 meter lange tekening van een gracht. Dat gebeurde op verschillende locaties: op een speciale boot, op scholen en in musea, tijdens de Uitmarkt, de Open Monumentendagen en de Verjaardag van Amsterdam. De gigantische tekening werd in december en januari geëxposeerd in het Amsterdam Museum. Ris van Overeem (Bureau de C) nam de prijs in ontvangst, ook namens zijn partners Amsterdam Museum, Bureau Werelderfgoed, Canal Company en de gemeente Amsterdam.
Na afloop van de prijsuitreiking startte de netwerkborrel. Logisch, want daar zijn communicatiemensen goed in – en Welcom is er mede voor opgericht. Proost!
'De Langste Gracht' kreeg tevens een eervolle vermelding van de jury! #waca2014 #welcomams pic.twitter.com/kyhKVR47c0
— Welcom (@welcom) July 2, 2014
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- Welcom Amsterdamse Communicatie Award
- Linda Volkers
- PR
- nominaties
- Welcom
- Ris van Overeem
- communicatie
- Amsterdam
- winnaars
- prijs
- De Langste Gracht
- award
- Betteke van Ruler
- Rijksmuseum
- campagnes
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing