Door WK verliezen commerciële zenders helft kijkers

Door WK verliezen commerciële zenders helft kijkers
  • Media
  • 7 jul 2014 @ 11:29
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisieWK VoetbalKijkcijfersBereik

Het succes van Oranje levert veel bedrijven extra inkomsten op, maar dat geldt zeer zeker niet voor de commerciële tv-zenders. Zij verliezen een kwart tot zelfs de helft van hun kijkers, aldus kijkcijfersexpert René van Dammen.

'De impact van het WK is enorm', zegt Van Dammen op NOS.nl. 'Bijna de helft van de mensen kijkt ’s avonds naar Nederland 1 waar het voetbal wordt uitgezonden. Dat is ongekend hoog.'

De andere zenders verliezen vrijwel allemaal kijkers. Nederland 3, RTL4, RTL5, SBS6, Veronica en zelfs vrouwenzender Net5 zijn een kwart of soms wel de helft van hun kijkers kwijt. 'Qua kijkcijfers kan ik beter een maand lang onder het dekbed gaan liggen, wachten tot het WK voorbij is', aldus Marco Louwerens, directeur van mannenzender RTL7. Zijn zender krijgt de grootste klappen. RTL7 had een marktaandeel van 6%, maar daar is nu nog maar 2% van over.

De enige zender die zich niet met voetbal bezighoudt en toch kijkers wint, is Nederland 2. Het marktaandeel van die zender is gestegen van 6,5 naar 8%. Dat komt deels door de tijdelijke verplaatsing van het NOS Journaal naar dat kanaal, dus profiteert de zender daarmee direct van de WK-wedstrijden op Nederland 1. Ook de specifieke 'anti-WK-programmering' werkt succesvol: met name KRO's detective-maand trekt veel kijkers. Op tijden dat er geen voetbalwedstrijden zijn, worden toegankelijke documentaires uitgezonden die ook verrassend goed scoren. 

Meer voetbalgerelateerde tegenhangers van de WK-matches werken minder goed. Zelfs een programma als WK Lingerie kan het tijd niet keren voor een zender als Veronica. Bij RTL Nederland zullen de enigszins tegenvallende kijkcijfers van VI Oranje ook niet tevreden stemmen. 



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken