NPO vanaf vandaag nieuwe naam publieke zenders
- Media
- 19 aug 2014 @ 11:24
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - TelevisieBrandingMerkenMediastrategie
- 19 aug 2014 @ 11:24
- Redactie Media
Er is lang over gesteggeld, maar vandaag is de rebranding van de Nederlandse Publieke Omroep een feit. Vanaf heden kijken we niet meer naar Nederland 1, 2 of 3, maar naar NPO 1, 2 of 3. Ook Zapp en Zappelin zijn van naam veranderd (NPO Zapp en NPO Zappelin), evenals de radiozenders. Die heten voortaan NPO Radio 1, 2, 3, 4, 5 en (u raadt het al) 6.
De naamsverandering is volgens de NPO bedoeld om de herkenbaarheid van de Publieke Omroep te vergroten, vooral op internet. Aan deze rebranding ging een langdurige strijd vooraf, tot aan de Tweede Kamer aan toe.
In eerste instantie waren de betrokken zenders tegen de naamsverandering, simpelweg omdat de concernnaam NPO bij het publiek totaal niet bekend is. De discussie kreeg zelfs een politieke lading toen Kamerleden vragen gingen stellen aan onvoorziene kosten die de rebranding met zich meebracht: de NPO bleek een ton te hebben betaald aan de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie om de domeinnaam NPO.nl in handen te krijgen.
De afgelopen maanden richtte het gesteggel in Hilversum zich op het veranderende logo. De publieke omroepen zagen niets in het voorstel van de NPO om hun kleurige logo’s te verruilen voor transparante witte logo’s. Daar werd een opmerkelijk argument voor aangedragen: sommige televisies zouden door het transparante logo kunnen ‘inbranden’. De NPO hield echter voet bij stuk, onder meer met het argument dat alleen plasmaschermen gevoelig zijn voor inbranden en dat dit soort tv’s steeds minder wordt verkocht.
Op NPO Radio 1 bekritiseerde merkdeskundige Paul Moers de nieuwe naam. Volgens hem is het een vorm van kapitaalvernietiging om sterke merken als Radio 1 weg te gooien. Het zal nog wel even duren voor het publiek gewend is aan de merknaam NPO.
Er komen geen campagnes voor de nieuwe naam omdat er volgens de NPO 'al genoeg geld besteed is aan de ontwikkeling van het merk'. Wel zijn er momenteel een paar kinderlijke promofilmpjes in omloop, met het liedje 'Van voor naar achter, van links naar rechts'.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- Nederlandse Publieke Omroep
- concurrentie
- NPO Radio 1
- herkenbaarheid
- Tweede Kamer
- televisie
- Paul Moers
- ingevoerd
- merk
- kritiek
- naamsverandering
- NPO
- merknaam
- Publieke Omroep
- Mediapark
- omroep
- Hilversum
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing