Regionale omroepen stoppen met Teletekst
- 4 aug 2014 @ 10:10
- Redactie Media
De regionale omroepen RTV Noord-Holland en zusterbedrijf AT5, die specifiek op Amsterdam mikt, stoppen op 1 januari 2015 met Teletekst. Niet eerder namen Nederlandse regionale omroepen dit rigoureuze besluit.
Internetvakblad Emerce meldt dat de regionale zenders Teletekst verouderd vinden. Ze willen zich liever richten op online nieuws. Beide zenders merken een teruglopend aantal bezoekers van Teletekst.
Het is voor het eerst dat regionale publieke zenders besluiten om te stoppen met Teletekst. Het informatie-aanbod van de NPO via deze aloude dienst heeft tot nu toe nauwelijks te lijden gehad onder de concurrentie van internet. Er is zelfs een redelijk populaire mobiele app.
Onder de noemer Ceefax is Teletekst in 1974 ontwikkeld door de BBC. Vanaf de jaren '80 werd de dienst populair in Nederland, toen de meeste tv-toestellen ermee werden uitgerust. De BBC heeft in 2012 al een punt gezet achter de applicatie. Een mogelijke opvolger is HbbTV, waarvan het signaal echter nog niet wordt doorgegeven door de grote kabelbedrijven in Nederland.
Dit najaar al wordt Teletekst bij RTVNH en AT5 uitgefaseerd. Op de tarievenpagina van de Teletekst-dienst wordt hier echter nog geen melding van gemaakt.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- Publieke Omroep
- technologie
- app
- stoppen
- Ceefax
- website
- NPO
- RTV Noord-Holland
- dienst
- Teletekst
- RTVNH
- HbbTV
- regionale omroep
- BBC
- AT5
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing