TMG ziet reclame-inkomsten onverwacht sterk dalen

TMG ziet reclame-inkomsten onverwacht sterk dalen
  • Media
  • 1 aug 2014 @ 11:08
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintZakelijkMediastrategieJournalistiek

Telegraaf Media Groep (TMG) heeft de inkomsten uit advertenties in de eerste helft van dit jaar harder dan verwacht zien krimpen. De totale omzet daalde met 5%, de advertentie-inkomsten met 12%. Kostenbesparingen kunnen dit gat niet dichten.

Vrijdag presenteerde TMG zijn halfjaarcijfers. De omzet van het uitgeefconcern daalde het afgelopen halfjaar naar 253,5 miljoen euro. Advertenties brachten daarbij 12% minder op dan een jaar eerder, terwijl ook de inkomsten uit de krantenverkoop verder afnamen. Met een flinke reorganisatie wist het mediabedrijf de kosten met 5% te verlagen. Dit kon echter niet voorkomen dat het bedrijfsresultaat (ebitda) met ruim een vijfde inzakte tot 21 miljoen euro.

Het bedrijf boekte in de eerste zes maanden van 2014 een nettoverlies van circa 300.000 euro. Een jaar eerder werd nog een winst van ruim 14 miljoen euro gerealiseerd. Het verlies kwam onder meer door de verkoop van Zoomin.TV en Ticketsplus, waarop een negatief resultaat van 4,6 miljoen euro werd geboekt.

TMG verwacht dat de omzet ook in de tweede helft van het jaar onder druk blijft staan en blijft daarom op zoek naar manieren om de kosten verder te drukken. Zo werd onlangs bekend dat de gratis kranten Metro en Spits worden samengevoegd. De reorganisatie en investeringen om de merken van het bedrijf te versterken moeten volgend jaar zichtbaar worden in de resultaten.

Bestuursvoorzitter Geert-Jan van der Snoek gaf in een toelichting aan dat TMG 'nog scherper' gaat kijken naar de manier waarop zijn klanten tegenwoordig zoeken naar nieuws en informatie. Met verkoop- en promotieacties zal worden geprobeerd de oplage van de betaalde kranten op te krikken. 

Bekijk alle gepresenteerde bedrijfscijfers op TMG.nl

Vanmorgen onthulde het FD dat Telegraaf Media Groep van plan is om NRC Media over te nemen. Een overnamebod van 90 miljoen euro is door Egeria afgewezen, maar TMG zint nog op een hoger bod. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken