Digitalere koers Viva, hoofdredacteur stapt op
- Media
- 18 aug 2014 @ 11:01
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - MediastrategiePrintOnline
- 18 aug 2014 @ 11:01
- Redactie Media
Hoofdredacteur Gijsje van Bentum van vrouwenblad Viva is per direct opgestapt. Adjunct Patricia van den Broek neemt haar taken over. Het vertrek van Van Bentum zou samenhangen met de nieuwe koers van het blad, die naar verluidt meer op digitaal en seks zou zijn gericht.
Met de koerswijziging zou de macht op de redactie grotendeels verschuiven van de hoofdredacteur naar de nieuwe chef online Vivianne Bendermacher, die op 1 augustus is begonnen. Dat laatste bevestigt Van Bentum tegenover Het Parool, maar verder houdt ze zich op de vlakte: 'Mijn taak zat erop, vier jaar was het doel, het is wat korter geworden.'
Het vertrek van Van Bentum valt in een voor Sanoma ingewikkelde periode. Na de reorganisatie die oktober vorig jaar werd ingezet, vielen vorige maand de kwartaal- en jaarcijfers van het Finse mediaconcern tegen. De omzet daalde in Q2 met 4,5% tot 533 miljoen euro, mede door het afstoten van zo'n twintig titels. Ook waren er hoge reorganisatiekosten doordat 500 van de 1600 banen bij Sanoma zijn geschrapt. De redactie van Viva werd eerder dit jaar gehalveerd tot acht werknemers.
Sanoma hoopt via online media de weg naar boven weer te vinden. Nu is dat nog 11% van de omzet. Viva geldt als sterk digitaal merk, maar dat moet worden uitgebouwd.
Op papier gaat het minder met Viva. Van de print-editie slonken de oplagecijfers de afgelopen jaren: van 72.000 exemplaren in 2011 naar zo'n 43.000 exemplaren begin dit jaar. Intern zou bij Viva zijn besproken om het papieren blad tegen het eind van dit jaar op te heffen, maar dit wordt door de Sanoma-woordvoerder tegengesproken.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- Gijsje van Bentum
- hoofdredacteur
- Vivianne Bendermacher
- Patricia van den broek
- papier
- oplage
- bereik
- Sanoma
- magazine
- Viva
- vertrek
- tijdschrift
- online
- koers
- ontslag
- digitaal
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing