ACM wil onderzoek naar Persgroep-overname Mecom
- 22 sep 2014 @ 13:04
- Redactie Media
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) vindt dat de voorgenomen overname van Mecom door concurrent De Persgroep nader onderzocht moet worden. Door deze overname ontstaat een uitgever die in vrijwel heel Nederland landelijke en regionale dagbladen uitgeeft en huis-aan-huisbladen verspreidt. Al bij de aankondiging van de acquisitie werd gewaarschuwd voor een monopolie in uitgeversland.
De Persgroep is uitgever van het Algemeen Dagblad, De Volkskrant, Trouw en Het Parool. Mecom’s dochterbedrijf Wegener geeft een breed palet aan regionale dagbladen uit: De Gelderlander, De Stentor, Brabants Dagblad, BN/DeStem, het Eindhovens Dagblad, Provinciaal Zeeuwse Courant en De Twentsche Courant/ Tubantia.
'De Persgroep en Mecom zijn samen dusdanig groot dat adverteerders vrijwel niet meer om hen heen kunnen voor een advertentie in een dagblad', aldus ACM. 'Hierdoor kunnen de prijzen van advertenties in dagbladen stijgen. Om te kunnen uitsluiten dat adverteerders last hebben van de overname van Mecom door De Persgroep wil ACM onder meer nader onderzoeken in hoeverre adverteren op radio en televisie en op internet alternatieven zijn voor advertenties in dagbladen.'
Ook voor wat betreft het drukken en bezorgen van dagbladen vindt ACM nader onderzoek nodig. Uitgevers van dagbladen zonder eigen drukkerij hebben na de overname minder keuze. Wat betreft bezorging worden andere dagbladuitgevers na de overname afhankelijker van De Persgroep. De Persgroep en Mecom bezorgen momenteel ook voor andere dagbladuitgevers, elk in hun eigen gebied. De overname van Mecom door de Persgroep kan ertoe leiden dat druk- en bezorgkosten van andere dagbladuitgevers stijgen. Dit kan dan weer gevolgen hebben voor de prijs of de kwaliteit van de dagbladen waarvan consumenten nadeel kunnen hebben.
Uit het onderzoek dat ACM tot nu toe heeft uitgevoerd, blijkt dat lezers van de regionale dagbladen van Mecom de landelijke dagbladen van De Persgroep nauwelijks als alternatief zien. Zo stappen lezers van een regionaal dagblad van Mecom maar zelden over op een dagblad van De Persgroep. Voor lezers van de landelijke dagbladen van De Persgroep blijven na de overname voldoende alternatieven over. ACM concludeert daarom dat de overname op dit gebied geen effect zal hebben en zal dit in het nader onderzoek buiten beschouwing laten.
Als gevolg van het besluit van ACM zal De Persgroep een vergunning bij ACM moeten aanvragen voor het geval zij de overname wil doorzetten. Nadat de vergunningaanvraag is ontvangen, heeft ACM dertien weken de tijd voor haar vervolgonderzoek.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- Autoriteit Consument & Markt
- aanbod
- bezorging
- overname
- Volkskrant
- monopolie
- verkoop
- Mecom
- dagbladen
- kranten
- drukkerij
- Persgroep
- concurrentie
- ACM
- AD
- distributie
- Wegener
- MNa
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing