Arthur Hoogendijk over één jaar The Media Exchange

Arthur Hoogendijk over één jaar The Media Exchange
  • Media
  • 23 sep 2014 @ 15:47
  • Link
  • Bas Vlugt
    Bas Vlugt

    Eigenaar
    Nederlands MediaNetwerk
  • InterviewRadioOnlineOnline advertising

Een jaar geleden werd The Media Exchange gelanceerd. MarketingTribune sprak met ceo Arthur Hoogendijk. 'Ik had me op voorhand niet gerealiseerd dat de technische realisatie zo complex zou zijn.'

Dag Arthur, hoe gaat het met The Media Exchange en hoe gaat het met jou?

'Eerlijk gezegd…. beter dan ik in m’n stoutste dromen had verwacht. En al hoewel er meer is in het leven dan werk, geeft het me persoonlijk ook veel voldoening.'

Wat is The Media Exchange en wat is er nieuw aan?
'The Media Exchange is de eerste onafhankelijke exchange in Nederland voor (digitale) radio. De innovatie zit hem in het feit dat we de reclame effecten van radio nauwkeurig kunnen meten, eigenlijk net als bij online advertising. Zo maken we inzichtelijk hoeveel mensen na het horen van een commercial naar de site van de adverteerder zijn gegaan. Dit geeft de adverteerder belangrijke inzichten in de effecten van radio op online gedrag.'

Van wie is The Media Exchange?
'Allard Posthumus en ik zijn de oprichters en hebben een gelijkwaardig belang.'

Wat zijn de hoogte- en dieptepunten van het afgelopen jaar? Vertel alles!
'Absoluut dieptepunt was toch wel de constatering dat Doubleclick (Google) onze technologie niet ondersteunde waardoor we een belangrijk deel van de markt niet konden bedienen, gelukkig hebben we dat inmiddels opgelost. Hoogtepunt was natuurlijk de AMMA Award voor Beste Media-Innovatie 2014 die we i.s.m. Blue Mango Interactive hebben gewonnen.'

Heeft het afgelopen jaar gebracht wat je ervan had verwacht?
'Nou, ik had me op voorhand niet gerealiseerd dat de technische realisatie zo complex zou zijn. Er waren momenten waarop ik dacht: oké, nu kunnen we wel stoppen. Het mooie was dat er zich dan ook altijd weer een oplossing aandiende.'

Hoe zitten adverteerders en exploitanten erin?
'Ik word dagelijks in positieve zin verrast door het enthousiasme van adverteerders en mediabureaus. Vriend en vijand is het er over eens dat programmatic trading ook voor traditionele offline media de toekomst is.  Het leidt tot interessante insights die de relevantie van  reclameboodschappen vergroten. De exploitanten zijn ook zeer te spreken over de ontwikkelingen. Zij zien een nieuwe revenue stream ontstaan die in belangrijke mate uit de digitale mediabudgetten afkomstig is en dus markt verruimend werkt.'

Jullie lopen voorop in de ontwikkelingen. Wat zijn volgens jullie de belangrijkste trends in de radiomarkt?
'Vanuit adverteerdersperspectief is programmatic buying de trend. Het is binnenkort mogelijk om radio in te kopen middels Real Time Bidding via de exchanges van o.a. AppNexus en Google.'

Wat is het laatste nieuws?
'We starten over een paar weken een test waarbij we het online bereik van FM-stations real-time en in absolute aantallen kunnen meten.' 

www.themediaexchange.nl

Bas Vlugt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken