Concentra neemt Dagblad De Limburger en Limburgs Dagblad over

Concentra neemt Dagblad De Limburger en Limburgs Dagblad over
  • Media
  • 9 sep 2014 @ 18:40
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Print

Het Belgische mediabedrijf Concentra en de Britse Mecom Group hebben een akkoord bereikt over de overname van de Nederlandse Mediagroep Limburg (MGL), uitgever van Dagblad De Limburger en Limburgs Dagblad. Concentra brengt de titels onder in het nieuw opgerichte Concentra Media Nederland B.V. en verwerft met de overname een sterke positie op de krantenmarkt in Nederlands Limburg. Naast Concentra neemt de Limburgse Investeringsmaatschappij NV (LRM) een minderheidsbelang in Concentra Media Nederland.

Het Belgische mediabedrijf Concentra en de Britse Mecom Group hebben een akkoord bereikt over de overname van de Nederlandse Mediagroep Limburg (MGL), uitgever van Dagblad De Limburger en Limburgs Dagblad. Concentra brengt de titels onder in het nieuw opgerichte Concentra Media Nederland B.V. en verwerft met de overname een sterke positie op de krantenmarkt in Nederlands Limburg. Naast Concentra neemt de Limburgse Investeringsmaatschappij NV (LRM) een minderheidsbelang in Concentra Media Nederland.

Kranten staan wereldwijd onder druk. Niettemin weten Dagblad De Limburger en Limburgs Dagblad zich verzekerd van een bijzonder sterke positie in de regionale nieuwsvoorziening in Nederlands Limburg:

- De titels hebben 140.000 abonnees (op een inwonertal van 1,1 miljoen).
- Zij zijn met ruime voorsprong de grootste regionale kranten van Nederland en bekleden landelijk de vijfde plaats (na De Telegraaf, Algemeen Dagblad, De Volkskrant en NRC).
- Dagblad De Limburger en Limburgs Dagblad bereiken dagelijks meer dan 50% van de bevolking in Nederlands Limburg, gelijkmatig verdeeld over heel de provincie. De twee titels hebben een marktaandeel van bijna 80% op hun thuismarkt.
- De kranten hebben 8 regionale edities, met ieder een eigen redactie.

Het uitgesproken regionale karakter van MGL sluit naadloos aan bij de filosofie van Concentra. Marc Vangeel, CEO van Concentra: 'Het Belang van Limburg en het bedrijf Concentra zitten van oudsher verankerd in het sociale, culturele en economische weefsel van Belgisch Limburg. Onze krant en ook onze andere media dragen bij tot een Limburg waarin het goed is om te leven, te wonen, te werken en kinderen groot te brengen. Ons geloof in gedegen regionale journalistiek is onwrikbaar en plaatst ons op één lijn met MGL.'

De mediawereld gaat al enkele jaren door zwaar weer. Dit schrikt Concentra niet af om te blijven investeren in traditionele media zoals kranten. Robert Ceuppens, voorzitter van de raad van bestuur van Concentra: 'Ons geloof in de papieren krant blijft groot, op voorwaarde dat zij samen evolueert met de verschillende digitale en mobiele applicaties. MGL is een gezond en winstgevend bedrijf. Voor 2014 wordt een EBITDA van 15 mio euro verwacht. Als Concentra willen wij meewerken aan de verdere ontwikkeling van het bedrijf, onder meer op het vlak productieprocessen en redactionele systemen, digitale knowhow en expertise inzake platformen voor rubrieksadvertenties.'

Het grootste gedeelte van de uitgeefactiviteiten van Concentra, waaronder Het Belang van Limburg, Gazet van Antwerpen en het classifieds-platform Hebbes, werden vorig jaar ondergebracht in Mediahuis, een joint venture van Concentra en Corelio. Het is precies de schaalgrootte die door deze samenwerking ontstaan is, waar straks ook MGL zijn voordeel mee kan doen. Marc Vangeel: 'Via Concentra en Mediahuis kan MGL beschikken over de modernste uitgeefsystemen, tegen een haalbare kostprijs die enkel mogelijk is door onze schaalgrootte. Door krachten te bundelen en te werken aan synergie kunnen de middelen die beschikbaar zijn voor goede journalistiek gemaximaliseerd worden. Mediahuis is in Europa een koploper inzake digitaal uitgeven. Ook van die innovatieve kracht zal MGL gebruik kunnen maken.'

De drukactiviteiten van Nieuwsdruk Limburg in Heerlen zullen volgens planning in maart 2015 beëindigd worden. Het drukorder van Limburgs Dagblad en Dagblad De Limburger wordt op een 50/50 basis toevertrouwd aan Janssen/Pers Rotatiedruk in Gennep en Coldset Printing Partners in Paal-Beringen. Janssen/Pers Rotatiedruk is onderdeel van de groep Koninklijke Drukkerij Em. De Jong. Coldset Printing Partners is een joint venture van de Vlaamse mediabedrijven Concentra en Corelio.

De eerste stappen van Concentra richting MGL dateren al van enkele jaren geleden. Samen met de kranten van MGL brengt Concentra ook zijn andere Nederlandse activiteiten onder in de nieuwe vennootschap Concentra Media Nederland B.V. Het betreft de huis-aan-huisbladengroep A&C Media en – als het Commissariaat voor de Media dit toelaat – de tv-zender TV Limburg (Nederland). Als aandeelhouder van Mediahuis is Concentra bovendien nauw betrokken bij de recent opgestarte onderhandelingen rond de eventuele overname van NRC Media.

www.concentra.be

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken