Gaykrant had geen oplage van 60.000 maar 4.000
- 30 sep 2014 @ 09:12
- Redactie Media
Kamerlid Henk Krol (50Plus) heeft tot het faillissement van 'zijn' Gaykrant in 2013 de oplage veel te rooskleurig voorgespiegeld. Dat zegt Marc Putman, eigenaar van OUTtv, een van de partijen die de inboedel van de Gaykrant heeft overgenomen en aan een doorstart van het homoblad heeft gewerkt. Krol zou voortdurend een oplage hebben gecommuniceerd van rond de 60.000 abonnees, terwijl dat er slechts 4.000 waren.
Volgens Putman, die gisteren zijn verhaal deed in EenVandaag, heeft Krol 'naar buiten toe en naar adverteerders' voortdurend gezegd dat de Gaykrant een oplage had van rond de 60.000 abonnees. 'Dat bleek niet zo te zijn', aldus Putman. 'Bij een eerste onderzoek bleek het te gaan om 30.000 abonnees, maar later bleken het nog geen 4.000 te zijn.'
Volgens journalistenvakbond NVJ komt het wel vaker voor dat oplagecijfers van tijdschriften naar boven worden afgerond. 'Maar zo extreem heb ik het nog nooit meegemaakt', aldus Yvonne Dankfort.
Krol wil niet reageren op de beschuldigingen. Het inmiddels teruggekeerde Kamerlid stapte een jaar geleden op als fractievoorzitter van 50Plus, toen uitkwam dat hij als hoofdredacteur van de Gaykrant geen pensioenpremies had afgedragen voor zijn personeel.
Daarnaast heeft Krol ten onrechte 200.000 euro subsidie gekregen van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). OCW wil het geld terug van de stichting, maar Krol is daar niet meer aansprakelijk voor.
De Gay Krant en de andere bedrijven in Krols Best Publishing Group gingen in 2013 alsnog failliet. Dat was het moment waarop Peter Derksen, medebestuurslid van de Stichting Vrienden van de Gay Krant, ontdekte dat er geschoven was met subsidiegelden.
Derksen en zijn medebestuurslid Anne Lize van der Stoel zetten Henk Krol uit het bestuur van de Stichting en kaartten de zaak aan bij het ministerie van OCW. Die kan echter niet Krol aansprakelijk stellen, maar alleen de stichting.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- OUTtv
- Henk Krol
- media
- 50Plus
- politiek
- Marc Putman
- oplage
- Gaykrant
- failliet
- subsidie
- bereik
- homoblad
- overname
- tijdschrift
- magazine
- stichting
- OCW
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing