Kijkgedrag in kaart: Nederlanders te druk om hun favoriete tv-programma te kijken

Kijkgedrag in kaart: Nederlanders te druk om hun favoriete tv-programma te kijken
  • Media
  • 25 sep 2014 @ 15:20
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekTelevisieDoelgroepenOnline

Nederlanders hebben het zo druk dat ze massaal tv-programma’s opnemen of terugkijken via Uitzending Gemist. Dit blijkt uit onderzoek onder ruim 1.300 respondenten in opdracht van Telfort. We zijn te druk met vrienden en familie of met werk waardoor we ons favoriete tv-programma missen.

Ouders missen hun favoriete televisieprogramma doordat ze te druk met het gezin zijn (32%) en nemen programma’s daarom op. Studenten pakken het anders aan en kijken massaal online het tv-programma terug (52%). De televisie wint het nog altijd van alle andere soorten media. Ouders en grootouders kijken als alternatief het liefst tv-programma’s via de tablet (65%) terwijl de student en de yup vaker via de laptop kijkt (83%).

Programma’s als RTL Late Night kijken we vooral om mee te kunnen praten met vrienden en of collega’s (6.3%). ‘Boer Zoekt Vrouw’ is met name populair onder moeders, yuppen en studenten. Studio Sport is traditioneel populair onder vaders en grootouders. Op de vraag ‘welk televisieprogramma wil je graag weer terug op de televisie’ antwoordt 37% ‘De Lama’s, gevolgd door ’Gooische Vrouwen’ (25,3%) en ‘10 voor Taal’ (23,7%%).

Top 5 populaire soorten tv-programma’s:

  1. Politiedrama’s (42%) 
  2. Praatprogramma’s (40%) 
  3. Series (35%) 
  4. Sportprogramma’s (27%) 
  5. Spelprogramma’s (26%)

Tijdens het televisiekijken doen we van alles en dwalen onze gedachten regelmatig af (41%). Studenten zijn dan druk bezig met social media en whatsappen er tijdens het programma op los met vrienden (39%). Ouders zitten vaak met hun gedachten bij werk en kinderen. Opa’s en oma’s zetten daarentegen de televisie alleen aan voor hun favoriete programma en zijn van iedereen het minst afgeleid tijdens het kijken.

Over het algemeen beslist de vader nog steeds wat er wordt gekeken en op zondagavond is dat Studio Sport. Stelletjes kijken het liefst samen tv maar met name bij de yup kan dit tot ruzie leiden. Wekelijks ruziën zij met hun geliefde of huisgenoot over welk tv-programma op moet.

Elke generatie heeft wel zijn eigen memorabele televisiemoment. De 65-plusser herinnert de allereerste maanlanding als de dag van gisteren. Het voetbaltrauma van 1974, de verloren WK finale tegen Duitsland, is onder de vaders en de studenten inmiddels verwerkt. Zij vinden de verloren finale tegen Spanje in 2010 het meest memorabel. Het huwelijk van Koning Willem Alexander en Koningin Máxima met haar traan is het meest gedenkwaardige moment van moeders en de yup.

Het onderzoek is uitgevoerd door Direct Research en gehouden onder 1.300 Nederlanders, gelijk verdeeld over mannen en vrouwen. Op basis van achtergrondvariabelen werden de volgende vijf types gedefinieerd: VaderVanNu, SuperMama, Omni-Opoe, Ambitieuze Yup en de StressStudent. De respondenten kregen 20 meerkeuzevragen, waaronder enkele vragen beantwoord konden worden met meerdere antwoordmogelijkheden.  

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken