Consument bepaalt content op platform Yournalism

Consument bepaalt content op platform Yournalism
  • Media
  • 1 okt 2014 @ 12:44
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnlineJournalistiekVerdienmodellenWebsite

Het mediaplatform Yournalism is officieel van start gegaan. Via deze website kunnen consumenten via crowdfunding bepalen welke ingediende voorstellen voor onderzoeksjournalistiek worden gefinancieerd en uitgevoerd. Yournalism werd door vakgenoten al bekroond met een Tegel, een toonaangevende journalistieke prijs.

'Als iedereen een beetje onderzoeksjournalist is, kunnen we veel meer verhalen vertellen.' Vanuit die gedachte is Yournalism ontstaan, een nieuw digitaal platform waar bezoekers onderzoeksjournalisten kunnen financieren. Tegelijk nodigt Yournalism iedereen uit zelf voorstellen voor onderzoek in te dienen. Momenteel blijven nog veel verhalen door geldgebrek bij bestaande redacties liggen. Yournalism zoekt met behulp van burgers alternatieve financiering voor deze verhalen. Vandaag gaat het met de Tegel bekroonde project live en kunnen voorstellen en financiële bijdragen binnenstromen op Yournalism.nl.

Op Yournalism staan reeds acht onderzoeksvoorstellen open voor financiering, met onderwerpen variërend van aanhoudend gebruik van een schadelijke onkruidbestrijder door gemeenten tot de gedwongen fusies van streekziekenhuizen. Bezoekers kunnen per onderzoek een bedrag doneren. Zodra er een bedrag van €3000,- verzameld is, kan er een journalist aan het werk.

Ieder onderzoek heeft minstens 30 supporters nodig. Zo wordt disproportionele invloed van bepaalde individuen voorkomen. Voor een maximale impact wordt het resultaat van het onderzoek via traditionele mediakanalen verspreid. Yournalism beschikt over een database met talentvolle freelance journalisten die op basis van expertise aan een verhaal gekoppeld worden.

De zorgen van bedenker Sybren Kooistra vormden de aanleiding tot het oprichten van Yournalism: 'Als journalist zie ik het iedere dag: kranten worden minder gelezen, er is minder geld en toch moet er iedere dag evenveel papier gevuld worden. Redacties beknibbelen op tijd en personeel en vele verhalen blijven liggen. Wil de journalistiek haar waakhondfunctie behouden, is het tijd voor vernieuwende manieren om dit mogelijk te maken.'

Mede-oprichter Huub Schuijn: 'Of je je nu zorgen maakt over de gang van zaken rondom de sloop van woningen in je omgeving of over de macht van verzekeraars: als jij genoeg medestanders vindt, kan ieder verhaal er komen. We verbinden de kennis van de crowd met de scherpe pen van ervaren journalisten.'

Hoewel Yournalism nu pas online gaat, geldt het project al langer als een grote belofte in de mediawereld. Het platform kwam tot stand dankzij het winnen van de Persinnovatieprijs van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Naast het behalen van de Tegel, de belangrijkste journalistieke prijs van Nederland, was Yournalism tevens een tijd lang publieksfavoriet bij de Accenture Innovation Award. Tot slot won Yournalism de duurzaamheidsprijs van Google Start-up Weekend. 



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken