Klaas Joosten over social directory ZEEF
- Media
- 24 okt 2014 @ 08:15
- Link
-
Bas Vlugt
Eigenaar
Nederlands MediaNetwerk - InterviewZoekmachineAffiliateOnline
- 24 okt 2014 @ 08:15
- Bas Vlugt
De Amsterdamse start-up ZEEF heeft 1,2 miljoen euro opgehaald in een financieringsronde. Wij spreken Klaas Joosten, oprichter en CEO van ZEEF.
Dag Klaas, hoe is het met jou? 1,2 miljoen euro; champagne neem ik aan?
'De champagne was al snel op, we zijn gelijk weer doorgegaan met het doorvoeren van verbeteringen. Het heeft veel voorbereiding gekost en als het er eenmaal is dan ben je al weer met de toekomst bezig. De investering heeft ZEEF weer wat meer runway gegeven. We hebben toch meer tijd nodig om mensen uit te leggen dat Google wordt gedomineerd door partijen die het spel van SEO goed kennen en veel budget hebben om het spel te spelen.
We willen laten zien dat je op een andere manier naar search kunt kijken. Het zoeken via mensen die ergens verstand van hebben, is mooi uit te voeren in een directory model. Een directory gemaakt en beheerd door echte mensen.
Wij gaan hulp bieden bij het vormen van een besluit op basis van de kennis van andere mensen. Kijk naar het antwoord van Google op de zoekterm Online bookstores. Hier komt niet het lijstje uit dat je zou verwachten. Amazon, Barnes & Nobles, Powell’s, Bol.com voor Nederlandse mensen? Yahoo heeft wel een redelijk goede lijst.
We zullen nog lange tijd bezig zijn met testen en feedback verzamelen in de zoektocht naar welke boodschap en welke interface het best werken. Je wilt iedereen tevreden stellen maar soms hoeft het niet mooi te zijn om effectief te zijn, zoals Craigslist.com het ook al langer uithoudt dan je zou verwachten op basis van de vormgeving van deze website.'
Wat doet ZEEF?
'ZEEF is een social directory van gecategoriseerde links, beheerd en samengesteld door mensen, ook wel crowdsourced genoemd. Je kunt ZEEF ook zien als menselijke filter boven op Google. Je kunt hierdoor een echte, relevante mening van een expert krijgen over de resultaten die je op Google kunt vinden. Het helpt mensen in de brei van informatie een referentiepunt te vinden. Je kunt de mening van een expert erop naslaan. De expert hoeft niet altijd de beste te zijn maar is wel betrouwbaar en je kunt nagaan wie het is.'
Van wie kwam de investering?
'Naast de eigen investering en die van Maarten Beuker zijn er ook nu ook andere angels bij ZEEF betrokken, waaronder mensen die Booking.com groot hebben gemaakt, zoals Arthur Kosten.'
Jullie gaan het geld gebruiken voor technologische ontwikkeling en de internationale uitbreiding. Vertel alles!
'Het technische verder ontwikkelen zal nog wel paar jaar in beslag nemen. Het ingewikkelde is bijvoorbeeld om de informatie op een goede hiërarchische manier op te slaan: Amstelboulevard is een straat in Amsterdam. Amsterdam is een stad in Nederland en Nederland is een land in Europa. Naast dit hebben we nu al internationale vragen over waar een pagina nu van toepassing is. De makkelijkste implementatie is onderverdeling in taal. Maar ook regio is heel belangrijk, je wilt een oplossing van iemand uit je eigen regio misschien eerder zien dan iemand van de andere kant van de wereld. Stel je maakt een pagina over Amsterdam, dan zal deze er anders uitzien voor een toerist dan voor een Amsterdammer.
Naast het verder ontwikkelen en verbeteren van ZEEF, gaan we ons richten op het binnenhalen van mensen - curators - die iets te vertellen hebben over een onderwerp. Maar het voornaamste is het achterhalen van wat mensen wel en niet prettig aan ZEEF vinden. We willen het internet structureren net als Wikipidia dat aan het doen is maar dan via een directory model. Het gaat erom wat een expert achter de info belangrijk vindt. De crowd gaat aangeven welke pagina's een mening bevatten die het volgen waard zijn. '
Hoe zit jullie business model in elkaar?
'Het business model is gebaseerd op affliate marketing, dit betekent dat als er een product of dienst wordt afgenomen door een vergelijking op onze website, wij daarvppr een vergoeding krijgen.
Zeef maakt gebruik van competitie tussen experts. Bij Twitter heb je followers maar bij ZEEF gaat het om welke pagina het beste scoort: views, clicks, thanks op het onderwerp. Je hebt namelijk allemaal de zelfde tool in handen en daarmee kun je het verschil maken.
Daarnaast weten we dat mensen graag in goede directories willen staan. We gaan ons ogen niet sluiten voor het feit dat mensen willen gaan betalen voor het opnemen van links op onze pagina's. We gaan dat extreem makkelijk maken maar daar staat tegenover dat de reputatie van de curators er wel aan is verbonden. We zullen de curators verplichten om te melden wat betaald is en wat niet. De curators die het dit het best doen, zullen komen boven drijven, of dat nu met betaalde of onbetaalde links is.
Onlangs zei je dat het de ambitie van ZEEF is om het toonaangevende content curatie platform in de wereld te worden. Dat is nogal wat. Hoever zijn jullie?
'Misschien niet makkelijk maar het moet te doen zijn omdat er op dit moment geen directories zijn die werken en die gebaseerd zijn op de mening van de crowd. We zullen zien hoe ver we komen. Omdat de curators enthousiast zijn en er nu al 1000 pagina's zijn, zullen we ons vooral kunnen bezighouden met de kwaliteit van de pagina's.
Het gaat niet om kwantiteit maar om kwaliteit. We zijn van mening dat als we daar op focussen er steeds meer curators komen. Veel mensen hebben moeite met Twitter en Facebook omdat daar de stroom van informatie toeneemt in plaats van dat deze wordt gefilterd. ZEEF wil deze informatiefilter zijn.'
Wat is het laatste nieuws?
'We hebben net de duizendste pagina live gezet en zijn genoemd als genoemd als de opvolger van de Yahoo directory. Dit laat zien dat de mensen die er verstand van hebben, begrijpen wat we aan het doen zijn. We krijgen momenteel veel verkeer op pagina’s over webdevelopment en programmeren omdat de bezoekers zien wat de toegevoegde waarde ZEEF is ten opzichte van Google. Je krijg gerelateerde informatie te zien op een pagina die je bij Google nooit kunt vinden.'
-
Bas Vlugt
- Werkt bij: Nederlands MediaNetwerk
- Functie: Eigenaar
- Website:http://www.nederlandsmedianieuws.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing