Publieke Omroep wil eigen inkomsten verhogen met langere reclameblokken
- Media
- 9 okt 2014 @ 09:36
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - ReclamePolitiekVerdienmodellenMediastrategieTelevisie
- 9 okt 2014 @ 09:36
- Redactie Media
Staatssecretaris Sander Dekker van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap steunt de plannen waarmee de NPO zijn eigen inkomsten wil verhogen. Dat blijkt uit een brief waarin Dekker de Tweede Kamer inlicht over de plannen. In de plannen geven NPO en Ster onder andere aan langere blokken televisie- en radioreclame uit te gaan zenden om het maximaal toegestane reclameminuten per uur beter te benutten. Daarnaast moeten ook video on demand, de gezamenlijke verkoop van content en de programmabladen meer geld gaan opleveren.
Naar aanleiding van de forse bezuinigingen op de publieke omroep inventariseerde onderzoeksbureau BCG in 2013 de verdienmogelijkheden van de publieke omroep. Dat leidde tot een plan van aanpak van de NPO, samengevat in een brief van de NPO aan de staatssecretaris.
De plannen van de NPO (en Ster) om de eigen inkomsten te verhogen zijn onderverdeeld in verschillende prioriteiten, gebaseerd op de hoogte van inkomsten, de haalbaarheid en de urgentie. Als eerste prioriteit geldt het (beter) benutten van het maximaal aantal toegestane reclameminuten per uur door langere blokken tv- en radioreclame uit te zenden.
Ook video on demand, de gezamenlijke verkoop van content (nevenactiviteit) en de programmabladen moeten geld gaan opleveren. NPO tekent hierbij aan dat de omroepen aan een deel van deze extra opbrengsten een eigen programmatische bestemming kunnen geven die niet per definitie aansluit bij de algemene doelen van de NPO. Verder zal een deel van de extra opbrengsten gedeeld moeten worden met anders makers en rechthebbenden.
Tot slot is ook de heronderhandeling op het gebied van distributie een eerste prioriteit. Hierover laten NPO en staatssecretaris niets los vanwege de (concurrentiegevoelige) aard van de informatie. Daarnaast benadrukt de NPO dat de plannen niet zullen leiden tot een compensatie van de overheidsbezuinigingen. De inkomsten helpen slechts een beperkt deel van de daling van de overheidsbijdrage op te vangen.
Staatssecretaris Dekker ondersteunt in zijn brief het plan van aanpak en vindt dat de NPO terecht voorrang geeft aan de opties die al op korte termijn (komend jaar) extra inkomsten kunnen opleveren, zo meldt MediaReport.nl.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- staatssecretaris
- Tweede Kamer
- reclame
- reclameblokken
- bezuiniging
- Mediapark
- video on demand
- NPO
- radio
- Publieke Omroep
- inkomsten
- brief
- plan
- omroepen
- politiek
- Hilversum
- Sander Dekker
- televisie
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing