Publieke Omroep wil eigen inkomsten verhogen met langere reclameblokken

Publieke Omroep wil eigen inkomsten verhogen met langere reclameblokken
  • Media
  • 9 okt 2014 @ 09:36
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • ReclamePolitiekVerdienmodellenMediastrategieTelevisie

Staatssecretaris Sander Dekker van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap steunt de plannen waarmee de NPO zijn eigen inkomsten wil verhogen. Dat blijkt uit een brief waarin Dekker de Tweede Kamer inlicht over de plannen. In de plannen geven NPO en Ster onder andere aan langere blokken televisie- en radioreclame uit te gaan zenden om het maximaal toegestane reclameminuten per uur beter te benutten. Daarnaast moeten ook video on demand, de gezamenlijke verkoop van content en de programmabladen meer geld gaan opleveren.

Naar aanleiding van de forse bezuinigingen op de publieke omroep inventariseerde onderzoeksbureau BCG in 2013 de verdienmogelijkheden van de publieke omroep. Dat leidde tot een plan van aanpak van de NPO, samengevat in een brief van de NPO aan de staatssecretaris.

De plannen van de NPO (en Ster) om de eigen inkomsten te verhogen zijn onderverdeeld in verschillende prioriteiten, gebaseerd op de hoogte van inkomsten, de haalbaarheid en de urgentie. Als eerste prioriteit geldt het (beter) benutten van het maximaal aantal toegestane reclameminuten per uur door langere blokken tv- en radioreclame uit te zenden.

Ook video on demand, de gezamenlijke verkoop van content (nevenactiviteit) en de programmabladen moeten geld gaan opleveren. NPO tekent hierbij aan dat de omroepen aan een deel van deze extra opbrengsten een eigen programmatische bestemming kunnen geven die niet per definitie aansluit bij de algemene doelen van de NPO. Verder zal een deel van de extra opbrengsten gedeeld moeten worden met anders makers en rechthebbenden.

Tot slot is ook de heronderhandeling op het gebied van distributie een eerste prioriteit. Hierover laten NPO en staatssecretaris niets los vanwege de (concurrentiegevoelige) aard van de informatie. Daarnaast benadrukt de NPO dat de plannen niet zullen leiden tot een compensatie van de overheidsbezuinigingen. De inkomsten helpen slechts een beperkt deel van de daling van de overheidsbijdrage op te vangen.

Staatssecretaris Dekker ondersteunt in zijn brief het plan van aanpak en vindt dat de NPO terecht voorrang geeft aan de opties die al op korte termijn (komend jaar) extra inkomsten kunnen opleveren, zo meldt MediaReport.nl.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken