Sanoma in de plus, Nederland blijft nog achter

Sanoma in de plus, Nederland blijft nog achter
  • Media
  • 29 okt 2014 @ 10:50
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediastrategieMediaPrintZakelijkJournalistiek

De Finse uitgever Sanoma heeft in het derde kwartaal 57 miljoen euro winst behaald. Een jaar geleden was dat een veel groter verlies. De omvangrijke reorganisatie die het bedrijf vorig jaar inzette drukt de omzet, vooral in Nederland. Daarbij komt dat de marktontwikkelingen nog altijd niet positief zijn. Toch zegt Sanoma: 'We're moving ahead.'

Het Sanoma-concern heeft in eigen land in het derde kwartaal 57 miljoen euro winst behaald. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is dat een forse omslag: toen maakte Sanoma nog een nettoverlies van 261 miljoen euro. De omvangrijke reorganisatie die het bedrijf vorig jaar inzette en de verkoop van meerdere tijdschrifttitels betekenden een lagere kwartaalomzet: 478 miljoen euro tegen 537 miljoen vorig jaar. Het bedrijf verwacht structureel 100 miljoen euro te zullen besparen door de kostenreducties.

De print- en advertentiemarkt blijft in neerwaartse trend, stelt Sanoma. Ook zijn de economische vooruitzichten in de landen waar Sanoma actief is niet rooskleurig. Sanoma blijft investeren in digitale activiteiten en wil uitbreiden in de eductieve markt, stelt het concern in het vandaag verschenen kwartaalrapport.

'Het derde kwartaal was opnieuw een stap in de goede richting van de implementatie van onze transformatie-strategie', laat Sanoma's CEO Harri-Pekka Kaukonen weten. 'Onze digitale sales is gegroeid met 7%. Inmiddels werd het afgelopen jaar 40% van onze media-sales in Nederland en Finland gegenereerd uit "nieuwe media"-products en diensten.'

Over het resultaat in Finland is Kaukonen goed te spreken. Over Nederland zegt hij:

'In the Netherlands, our strategy is moving ahead. The divestments of non-focus magazine titles enable us to develop our domain strategy further. Overall profitability in the Netherlands in the third quarter was below last year’s level due to investments in the digital business, a lower result in the print business and higher costs in TV programmes. Currently it seems that the fourth quarter will be challenging for the Dutch TV advertising market.'

Over de onderwijsmarkt: 'The learning business showed solid organic performance again. We have continuously and successfully introduced new digital tools and services to cater to the needs of teachers and pupils. Market conditions in all operating countries except Poland remained stable. In Poland, the new legislation is expected to have a material negative impact on the educational textbook market in the coming years. We estimate that the negative impact will be partly compensated for by new products and services as well as cost savings across the segment.'

Kaukonen is 'particularly happy with the development of the Group-wide cost savings programme, which is proceeding well. The annual run-rate was above 60 million euro at the end of September. In addition, our balance sheet has strengthened significantly compared to the previous year. We are on the right track in our strategy and will speed up the pace in the coming quarters.'

De 'outlook' van Sanoma blijft ongewijzigd. In 2014 verwacht het bedrijf dat de sales iets zal dalen ten opzichte van vorig jaar. De operatonele winstmarge wordt ook lager geschat dan in 2013, namelijk 7,4%.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken