Minder grootverdieners bij Publieke Omroep

Minder grootverdieners bij Publieke Omroep
  • Media
  • 25 nov 2014 @ 12:36
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisiePolitiekZakelijkMakers

Het aantal mensen binnen de Publieke Omroep dat meer verdient dan de Balkenende-norm is flink gedaald. Vier van de vijf bestuurders hebben dit jaar vrijwillig hun salaris onder de nieuwe norm voor topinkomens gebracht, meldde staatssecretaris Sander Dekker van Media (VVD) maandag tijdens het mediadebat in de Tweede Kamer.

De enige bestuurder die weigert om het eigen salaris omlaag te brengen, is Ster-directeur Arian Buurman, die de reclamegelden voor de publieke omroep moet genereren. Buurman maakt gebruik van het overgangsrecht van de Wet Normering Topinkomens (WNT). 'Dat is haar goed recht, maar ik betreur het wel', zo citeert Nieuws.nl de staatssecretaris.

Ook het aantal veel verdienende tv-presentatoren is volgens Dekker flink gedaald: van 31 naar zes. De staatssecretaris wil dat aantal gefaseerd terugbrengen naar nul. Presentatoren vallen nu nog niet onder de WNT. In de nieuwste aanpassing van de wet geldt de aftopping niet alleen voor bestuurders maar ook voor ander personeel in publieke organisaties. Deze derde wijziging is nog in behandeling bij het parlement.

Wie de zes presentatoren zijn die nog altijd meer verdienen dan een minister, wilde Dekker niet zeggen. Maar, zo schrijft Spits, het is algemeen bekend dat Matthijs van Nieuwkerk, Jeroen Pauw en Paul de Leeuw daar in ieder geval bij horen. Pauws collega Paul Witteman behoort in ieder geval niet meer tot de grootverdieners, want hij stopte dit voorjaar bij de VARA. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken