Oproep aan Wiebes: 'Laag BTW-tarief digitale uitgaven'

Oproep aan Wiebes: 'Laag BTW-tarief digitale uitgaven'
  • Media
  • 12 nov 2014 @ 11:29
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkMediaOnlinePolitiekJournalistiek

Het Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren heeft in een brief aan VVD-staatssecretaris Eric Wiebes (Financiën) 'een dringend beroep' gedaan op harmonisatie van het BTW-tarief voor journalistieke producties in print en digitale vorm. Op dit moment vallen printactiviteiten onder het lage tarief, terwijl digitale producties onder het hogere tarief vallen.

Het verschil in BTW hindert innovatie, juist nu dat voor mediabedrijven bijkans van levensbelang is. 'De journalstiek staat voor serieuze bedreigingen', schrijft het Genootschap. 'Het bevorderen van de onafhankelijkheid van de journalistiek, een van de belangrijkste redenen voor een verlaagd tarief, zou niet voorbehouden moeten zijn aan papieren nieuwsmedia.'

Volgens het Genootschap van Hoofdredacteuren bieden buitenlandse ervaringen en recente jurisprudentie in Europa een opening om beide verschijningsvormen onder een verlaagd BTW-tarief te scharen. Ook in de Tweede Kamer bestaat daarvoor brede steun, aldus de hoofdredacteuren. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken