Persgroep schrapt 275 banen bij Wegener
- Media
- 11 dec 2014 @ 17:10
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - PrintJournalistiekMediaZakelijk
- 11 dec 2014 @ 17:10
- Redactie Media
De Persgroep en Wegener willen zo snel mogelijk samen één bedrijf vormen. Beide uitgevers ontvouwden vandaag hun plannen rond het samengaan. Daarbij worden maar liefst 275 banen geschrapt.
Het nieuwe concern werkt onder de naam de Persgroep Nederland. In het bedrijf komt een bundeling van 11 nationale en regionale nieuwsmerken, meer dan 150 lokale weekkranten en 5 puur digitale merken. De onderneming heeft 2943 werknemers (fte) in de plannen opgenomen, van wie bijna 1400 op redacties. Bovenop reeds lopende reorganisaties binnen Wegener zal de overname een impact hebben op 275 functies, waarvan 93 op redacties. De komende periode zal worden bekeken hoe met deze boventallige functies wordt omgegaan. De Persgroep Nederland wil investeren in redactionele kwaliteit, versneld digitaliseren en de bedrijfsvoering versimpelen.
De samenvoeging is nog onder voorbehoud van goedkeuring van de mededingingsautoriteit ACM. Een besluit hierover wordt uiterlijk eind januari verwacht. In juni maakte de Persgroep bekend Mecom, de moedermaatschappij van Wegener, te willen overnemen. De hoofdlijnen van de plannen zijn vandaag in meerdere sessies in Doorn, Amsterdam en Rotterdam gedeeld met het personeel om hen te informeren over de nieuwe strategie en organisatie. Ook zijn de plannen voorgelegd aan de ondernemingsraad van Wegener en aan de centrale ondernemingsraad van de Persgroep Nederland, met verzoek om advies.
Met de overname wil de Persgroep Nederland haar positie op zowel de lezersmarkt als de advertentiemarkt versterken. Door de fusie ontstaat een schaalgrootte om in te kunnen spelen op de uitdagingen in de markt. Vooral de digitale groei is daarbij een aandachtsgebied. De moderne nieuwsconsument wil zowel nationaal als in de regio en lokaal de gehele dag via meerdere kanalen het nieuws tot zich kunnen nemen. De grote consequenties van dit wijzigende consumentengedrag staan centraal in de keuzes van het nieuwe bedrijf.
Christian Van Thillo, CEO van de Persgroep: 'Het is een spannende tijd om in nieuwsmedia actief te zijn, zeker ook lokaal en regionaal. Met deze overname realiseren wij een bedrijf dat nieuws maken heel sterk in de vingers heeft. Maar ook een bedrijf met een goede uitgangspositie om sneller te innoveren. Stilzitten is geen optie. Ons startpunt is investeren in de redactionele kwaliteit, want dat is het bestaansrecht van onze merken. Daarnaast moeten we kijken hoe onze nieuwsproducten slimmer kunnen aansluiten op de veranderende consumentenbehoefte. Randvoorwaarde is dat het bedrijf gezond is en helder georganiseerd. Daarover hebben we goed nagedacht.'
Susan Duinhoven, CEO van Wegener: 'Als twee volwaardige bedrijven in dezelfde markt hebben we natuurlijk veel overlappende ondersteunende activiteiten en dat betekent dat de integratie veel impact heeft op onze teams, zoals wij vandaag hebben toegelicht. De Persgroep is met de ruime ervaring en liefde voor de journalistiek, zeker ook die in de regio, voor Wegener absoluut de juiste eigenaar. Samen kunnen we met toegenomen efficiëntie veel beter reageren en inspelen op de veranderingen in lees- en adverteerdersgedrag. Dat heeft voordeel voor zowel onze lezers als onze adverteerders, die dikkere en afwisselender kranten gaan krijgen en online veel beter zullen worden bediend.'
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing