Lokale omroepen verdwijnen uit digitaal tv-aanbod KPN

Lokale omroepen verdwijnen uit digitaal tv-aanbod KPN
  • Media
  • 8 dec 2014 @ 13:04
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisieBereikInnovatie

Tientallen lokale omroepen zijn per 1 januari niet meer te ontvangen via het aanbod van KPN Interactieve TV en KPN Glasvezel met hun radio- en tv-kanaal. De betreffende lokale omroepen kunnen het signaal van hun zenders nog niet op de juiste manier aanleveren, zo laat KPN weten. Volgens koepelorganisatie OLON ligt het probleem niet aan de Mediahub die het signaal doorgeeft.

KPN geeft in een nieuwsbrief voor abonnees aan dat de lokale omroepen 'niet op tijd klaar zijn om het signaal aan te bieden'. De lokale omroepen op hun beurt geven het signaal in veel gevallen wel door maar het centrale distributiepunt van deze signalen, de zogenaamde Mediahub van de Organisatie van Lokale Omroepen in Nederland (OLON), zou nog niet gereed zijn.

KPN heeft nu wel besloten om de bestaande signaalaanlevering van de lokale omroepen per 1 januari stop te zetten, zo meldt Media Magazine. Het is nog niet duidelijk of de Mediahub vanaf die datum gereed is waardoor veel lokale omroepen met ingang van het nieuwe jaar niet meer zijn te ontvangen via het digitale tv-aanbod van KPN.

Een overzicht van de lokale omroepen die vanaf 1 januari niet meer zijn te ontvangen, is te vinden op KPN.com. Het gaat onder meer om TV Hilversum, StadsTV Almere, U Stad (Utrecht) en Achterhoek FM.

OLON, de overkoepelende organisatie van lokale omroepen in Nederland en tevens initiatiefnemer van de Mediahub, bestrijdt de stellingname van KPN. 'Het ligt niet aan de MediaHub, maar aan de kosten die lokale omroepen nu moeten maken en dat kunnen of willen de omroepen niet', zegt Hans Disch van OLON. 'De aanlevering aan KPN is wel degelijk mogelijk met de tijdelijke constructie via Media Choice. Dat kan per vandaag, alleen moet een omroep eenmalig altijd een contributie-fee betalen. Wij zorgen er in de toekomst voor dat dat maar één keer hoeft voor de distributie naar alle pakketaanbieders.'

In september werd een convenant gesloten tussen de grote distributiemaatschappijen in Nederland (waaronder KPN) en de OLON waarint de ambitie en intentie werd uitgesproken om de signalen van de omroepen centraal te verzamelen en aan te bieden aan de pakketaanbieders. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken