HOI-cijfers: daling papieren dagbladen zet door, Telegraaf is grote digitale stijger
- Media
- 7 jan 2015 @ 10:48
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - JournalistiekMediaPrintBereikOnderzoek
- 7 jan 2015 @ 10:48
- Jeroen Mirck
Print blijft fors dalen in krantenland. AD leverde het meeste in (-22.000 exemplaren), maar ook NRC en de Volkskrant verliezen fors. Een stuk beter blijft het gaan met de digitale oplages: De Telegraaf won in een jaar tijd zelfs 51.000 digitale abonnees. Dit blijkt uit (derde)kwartaalcijfers 2014 van onderzoekinstituut HOI.
Van de landelijke kranten slaagde De Telegraaf er op kwartaalbasis als enige in om meer papieren kranten te verkopen: 461.166 tegen 452.390 in het tweede kwartaal. Op jaarbasis daalde de oplage van de ochtendkrant (-27.736), net zoals dat ook opnieuw het geval was bij de andere kranten.
De grootste klappen vallen zoals gezegd bij de papieren oplagen van het AD (een daling van 22.000 exemplaren naar 343.791), de Volkskrant (daalt ruim 10.000 exemplaren naar 216.254) en NRC Handelsblad (153.654 exemplaren, een daling van 17.000 stuks). NRC.next daalde procentueel schrikbarend hard: -29%. De oplage van het kleine zusje van NRC duikelde van 54.471 naar 38.480 exemplaren.
Aan het digitale front valt de forse groei van De Telegraaf op: op jaarbasis kwamen er ruim 51.000 digitale abonnees bij, tot een totaal van 105.136. De Volkskrant kwam uit op 57.365 digitale abonnementen, bijna 12.000 meer dan een jaar eerder. Als enige dagblad boekte de Volkskrant onderaan de streep (print en digitaal opgeteld) groei van betaalde oplage.
Voor de verschillende uitgevers is nooit precies duidelijk hoe de digitale abonnees zijn geteld, aangezien het HOI hen daarin vrij laat. Dat is de vaste kritiek op deze metingen. Over het algemeen leveren digitale abonnementen minder op dan papieren abonnementen.
De Volkskrant vatte de verschuivingen in onderstaande grafiek. Ook Z24 heeft grafieken.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- kranten
- AD
- HOI
- Telegraaf
- cijfers
- daling
- oplage
- online
- NRC
- FD
- abonnementen
- digitaal
- bereik
- Volkskrant
- grafiek
- dagbladen
- stijging
- papier
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing