NOM HAH-bladen Monitor: 'Lokaal medium met massaal bereik in Nederland'

NOM HAH-bladen Monitor: 'Lokaal medium met massaal bereik in Nederland'
  • Media
  • 21 jan 2015 @ 10:43
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintOnderzoekJournalistiekBereik

Huis-aan-huisbladen worden door 11,8 miljoen Nederlanders wel eens gelezen, zo blijkt uit de NOM HAH-bladen Monitor 2014. Volgens onderzoeksbureau GfK kan daarom gezegd worden dat alle bevolkingsgroepen HAH-bladen lezen. Ook mensen die een NEE/NEE-sticker op hun brievenbus hebben lezen de kranten: 24% van hen wordt wekelijks bereikt door een HAH-blad.

De NOM HAH-bladen Monitor is een gezamenlijk initiatief van vijf uitgevers (A&C Media, BDU media, Holland Media Combinatie, NDC mediagroep en Wegener Media) en werd uitgevoerd onder auspiciën van Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM). Het onderzoek geeft inzicht in het bereik en het effect van huis-aan-huisbladen (zowel op papier als digitaal) op de consument. Het bereik van 303 bladen van de vijf participerende uitgevers is gemeten in dit onderzoek.

Irena Petric, directeur NOM: 'Het doel van dit onderzoek is om het mediumtype HAH-bladen goed te kunnen vergelijken met andere mediumtypen zoals landelijke en regionale dagbladen. Het onderzoek voldoet dan ook aan alle normen voor goed bereiksonderzoek. Daarnaast is de lezer, het gebruik en de functie van HAH-bladen in kaart gebracht. De resultaten van dit onderzoek zijn geschikt voor mediaplanning, wij verwachten daarom dat ook mediabureaus er veel gebruik van zullen maken.'

Meer dan de helft van de Nederlanders is geïnteresseerd in lokaal nieuws; een meerderheid (64%) gebruikt als bron daarvoor HAH-bladen. Verder worden HAH-bladen ook gebruikt als bron voor regionaal nieuws, kunst en cultuur, informatie over bioscoopfilms etc. De lezers van HAH-bladen hebben bovendien bovengemiddeld aandacht voor reclame; 89% let op reclame voor supermarkten en kruideniers, 73% op reclame voor voeding en dranken en 71% op reclame voor warenhuizen. In hun eigen blad letten ze vooral op aanbiedingen van winkeliers (72%). Het is daarom niet verwonderlijk dat ze advertenties in hun eigen blad vooral nuttig vinden. Een meerderheid van de lezers neemt actie naar aanleiding van advertenties in hun HAH-blad.

De NOM HAH-bladen Monitor 2014 is een onafhankelijk en objectief onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK in opdracht van A&C Media, BDU media, Holland Media Combinatie, NDC mediagroep en Wegener Media, onder auspiciën van Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM). De resultaten van de NOM HAH-bladen Monitor zijn representatief voor de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder met toegang tot internet (13.072.000 mensen). 30.081 respondenten hebben meegedaan aan dit onderzoek.  

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken