RTL Nederland wint Machiavelliprijs

RTL Nederland wint Machiavelliprijs
  • Media
  • 13 jan 2015 @ 12:16
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MaatschappijMediaTelevisieJournalistiekAwards

RTL Nederland ontvangt de Machiavelliprijs 2014, omdat de omroeporganisatie 'de afgelopen 25 jaar heeft bewezen vaak meer te zijn dan alleen een grote, commerciële omroep. In veel opzichten vernieuwend, gedurfd en vooral ook bindend', aldus het juryrapport van de onafhankelijke prijs voor publieke communicatie.

'RTL is aanjager en voorloper geweest van een reeks nieuwe programmaformats', zo meldt de jury van de Machiavelliprijs. 'Van realityshows tot financieel-economisch nieuws: dankzij RTL heeft de Nederlandse televisiekijker de afgelopen 25 jaar een vernieuwend en gevarieerd aanbod voorgeschoteld gekregen. Ook op andere zenders.'

RTL schuwt volgens de jury maatschappelijke verantwoordelijkheid niet met programma’s over schulden, armoede of obesitas. 'Daarmee heeft RTL op eigen wijze een verheffingstaak op zich genomen, herkenbaar en voor een breed publiek.' Het juryrapport concludeert dat 'media de bindende rol van instituties, zoals kerken en verenigingen, hebben overgenomen. Het staat buiten kijf dat RTL daarin meer dan zijn partijtje heeft meegeblazen'.

De prijs die jaarlijks wordt toegekend voor een opmerkelijke prestatie op het gebied van publieke communicatie, wordt op woensdag 11 februari uitgereikt door Marja Wagenaar, voorzitter van de Stichting Machiavelli in het Haagse Perscentrum Nieuwspoort. Het is de 26ste keer dat de prijs wordt uitgereikt. 

Bert Habets, ceo van RTL Nederland: 'We zijn erg trots dat we de Machiavelliprijs dit jaar in ontvangst mogen nemen. De indrukwekkende lijst van eerdere winnaars maakt ons extra vereerd dat deze prijs nu aan RTL wordt toegekend. Toen een groepje pioniers 25 jaar geleden startte met – toen nog – RTL Veronique, hadden we nooit kunnen inschatten dat we ooit zo’n grote maatschappelijk relevante functie zouden vervullen in Nederland. We hebben de kijker altijd geïnformeerd en geamuseerd vanuit een vurige passie voor het vak. Deze prijs is een prachtige bevestiging van onze innovatieve en maatschappelijke rol in het Nederlandse medialandschap.'

Eerdere prijswinnaars waren onder meer burgemeester Eberhard van der Laan, Bauke Vaatstra, koningin Máxima, bondscoach Bert van Marwijk, onderzoeksjournalist Jeroen Smit, eurocommissaris Neelie Kroes, columnist Jan Blokker, oud SP-leider Jan Marijnissen, de Stemwijzer en Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Tom Middendorp, Commandant der Strijdkrachten, houdt voorafgaand aan de prijsuitreiking de Machiavellilezing 2014, getiteld ‘Van wankel naar natuurlijk draagvlak: een zaak van politiek, bevolking en krijgsmacht. Brede steun voor Defensie is noodzakelijk, maar niet vanzelfsprekend.’ 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken