FNLI reageert boos op uitzending De Monitor

FNLI reageert boos op uitzending De Monitor
  • Media
  • 16 feb 2015 @ 11:27
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodMarketingReclamePolitiekTelevisie

Koepelorganisatie FNLI heeft ontstemd gereageerd op de uitzending deze zondag van De Monitor (KRO-NCRV), waarin werd opgeroepen om kidsmarketing, specifiek gericht op ongezonde voeding, wettelijk te verbieden. FNLI claimt dat zelfregulering prima werkt.

In het nieuwe tv-programma De Monitor, gepresenteerd door Teun van de Keuken (foto), eist een grote maatschappelijke alliantie van tien organisaties en drie wetenschappers deze week dat de politiek kidsmarketing definitief wettelijk gaat verbieden, om zo de gezondheid van de jeugd te verbeteren. Bekijk de uitzending hier

In een officiële persreactie meldt de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI): 'Sinds 1 januari 2015 (met een overgangstermijn van een half jaar, red.) is het verboden om reclame voor voedingsmiddelen te maken gericht op kinderen tot 13 jaar oud, tenzij producten aan specifieke voedingskundige criteria voldoen. Deze aanscherping van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen betreft een initiatief van het bedrijfsleven. Het eerdere verbod om reclame voor voedingsmiddelen te richten op kinderen onder de 7 jaar dateert uit 2010 en blijft onverminderd overeind staan. De oproep die onder andere de Consumentenbond doet in het tv-programma De Monitor is daarmee mosterd na de maaltijd.'

Sinds 2010 hebben levensmiddelenfabrikanten reclame gericht op kinderen jonger dan 13 jaar al verregaand beperkt, aldus de FNLI. 'Veel fabrikanten maken al lange tijd helemaal geen reclame meer gericht op kinderen. Dat is ook zichtbaar in de reclamebestedingen voor deze doelgroep die met vele miljoenen euro’s is teruggelopen. Zo daalde in Nederland het totaal aan bruto mediabestedingen voor reclame voor kinderen in 2012 met 51% ten opzichte van 2009. De nieuwe regels versterken deze afspraken en brengen overtreders nu binnen de kaders van de Reclame Code Commissie.'

Dat de zelfregulering werkt, blijkt volgens de FNLI jaar op jaar uit de monitoring van naleving van haar reclameregels. 'Fabrikanten leven de regels zeer goed na. De effectiviteit en het draagvlak van de zelfregulering blijkt ook uit monitoring van de Stichting Reclame Code: de algemene compliance aan de Nederlandse Reclamecode is zeer hoog, namelijk 96% in 2013.'

Een uitzondering op de huidige Reclamecode voor Voedingsmiddelen geldt voor producten die aan specifieke voedingskundige criteria voldoen, aldus de FNLI. 'Het gaat dan om maxima aan de calorische waarde, het verzadigd vetgehalte en de hoeveelheid zout en suikers in deze producten. Hierbij kan gedacht worden aan lightproducten, of groente en fruit. De genoemde grenswaarden voor de voedingskundige criteria zijn ook op Europees niveau afgesproken. Deze uitzondering geldt niet voor reclame gericht op kinderen tot 7 jaar, voor die doelgroep blijven de huidige regels bestaan.' 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken