Krant lezen is geen dagelijkse routine meer

Krant lezen is geen dagelijkse routine meer
  • Media
  • 19 feb 2015 @ 12:26
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • CommunicatieOnderzoekBereikMedia

Het lezen van een krant, tijdschrift of boek is voor de helft van de Nederlanders geen dagelijkse routine meer. Dit concludeert het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) op basis van uitgebreid publieksonderzoek. Verder blijkt onder meer dat hoogopgeleiden meer uitgesteld tv kijken dan laagopgeleiden.

In het SCP-onderzoek zijn alle media-activiteiten onderzocht van bijna 3.000 mensen. Zowel de traditionele massamedia (tv, radio en gedrukte media) als het gebruik van 'nieuwe' media (computer, internet en gaming) is onder de loep genomen.

'Kijken' blijkt de populairste media-activiteit. Op een doorsnee dag in het najaar 2013 keek 86% van de bevolking zo'n drie uur naar beeldmateriaal. Binnen die kijktijd is uitgesteld kijken en het gebruik van streaming video in opkomst. Maar het 'klassiek' kijken op het moment van uitzenden en via een vast toestel is nog steeds het populairst.

De populariteit van luisteren naar muziek via internet stijgt. Bijna 5% luistert via streaming naar muziekdiensten zoals Spotify. Mobiele apparatuur (bijvoorbeeld tablet of mobiele telefoon) wordt dagelijks door 20% van de Nederlanders gebruikt om iets te beluisteren.

Zelfs inclusief digitaal lezen, leest 50% van de bevolking nog geen tien minuten per dag. Bij de traditionele media is de krant ondanks alles nog steeds populair, vooral onder ouderen. Van de digitale apparatuur zijn de tablet en smartphone populair voor het lezen.

Tieners besteden meer tijd dan ouderen aan het uitwisselen van (mobiele) berichten en aan social media. Zij zijn per dag ongeveer vier uur bezig met die 'gemedieerde' communicatie (onder schooltijd en huiswerk meegerekend), terwijl dat bij 65-plussers ongeveer een uur beslaat. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken