Memo2 en Exterion Media onderzoeken effect buitenreclame

Memo2 en Exterion Media onderzoeken effect buitenreclame
  • Media
  • 4 feb 2015 @ 10:31
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PitchesOnderzoekOutdoorReclameBereik

Onderzoeksbureau MeMo2 gaat dit jaar het effect meten van 130 buitenreclame-campagnes van adverteerders bij Exterion Media. Hiermee wil de exploitant laten zien dat zij investeert in het medium en haar positie verstevigt met diepgaande kennis van doelgroepen, de markt en het medium.

Exterion Media heeft zes onderzoeksbureaus laten pitchen en koos uiteindelijk voor MeMo² vanwege de unieke onderzoeksmethode die dit bedrijf hanteert. De onderzoeksmethode biedt adverteerders verdere diepgang en inzicht in de feitelijke reclame-effecten van een buitenreclamecampagne.

MeMo² gebruikt voor de effectmeting de OutdoorTracker. Hiermee wordt per campagne het reclamebereik, de contactfrequentie, reclameherkenning en reclamewaardering inzichtelijk gemaakt. Eveneens maakt de OutdoorTracker het (eventuele) reclame-effect inzichtelijk op spontane en geholpen naamsbekendheid. Daarnaast kan een adverteerder extra campagne-specifieke kpi’s toevoegen aan de effectmeting, zoals bijvoorbeeld merkoverweging, merkvoorkeur en aankoopintentie.

Guy Grimmelt, Marketing & Business Development Director van Exterion Media: 'Wij vinden het enorm belangrijk dat we inzicht verschaffen in het effect van een OOH-campagne. Maar de samenwerking met MeMo² geeft ook extra insights om toekomstige campagnes verder te verbeteren qua inzet (waar en hoeveel) en qua creatie (herkenning, impact). OOH is nog steeds één van de krachtigste media. We zullen dat ook moeten laten zien middels onafhankelijk onderzoek en we kunnen er hierdoor nog meer uit halen voor zowel onze adverteerders als voor ons als medium. De investering is groot, maar we willen hiermee wederom aantonen dat we voorop lopen in deze markt.'

Tim Koekkoek, managing director Memo2: 'Wij zijn zeer verheugd dat Exterion Media voor ons heeft gekozen als onderzoekspartner. Door de inzichten en learnings van 130 studies actief te delen met adverteerders, mediabureaus en reclamebureaus is MeMo² van mening dat de markt uiteindelijk in staat zal zijn om effectievere buitenreclame campagnes te ontwikkelen, te plannen en lanceren. Eveneens is het via de OutdoorTracker-methodiek nu mogelijk voor marketeers en onderzoekers om buitenreclame als een volwaardig mediumtype te evalueren.'

De te verzamelen inzichten zullen niet alleen op campagneniveau worden gedeeld, maar beide partijen zullen ook in samenwerking met de Vrije Universiteit Amsterdam de markt informeren met relevante inzichten betreffende reclame-effecten van buitenreclame in Nederland. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken