Online magazine Differend speelt in op toenemende behoefte regie eigen uitvaart

Online magazine Differend speelt in op toenemende behoefte regie eigen uitvaart
  • Media
  • 13 feb 2015 @ 11:01
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Online

Traditioneel laten mensen aan het eind van hun leven het nadenken over de dood en de organisatie van het afscheid graag aan anderen over. Langzaam maar zeker komt hier verandering in: Mensen die gaan overlijden willen in toenemende mate de regie voeren over hun afscheid.

Zij wachten niet langer op het moment dat de uitvaartondernemer komt, maar gaan zelf op zoek naar informatie en inspiratie. Voor deze groep is er nu het online-magazine over afscheid: Differend.

Initiatiefnemer van Differend Mark van Leeuwen: 'Het idee van een magazine over afscheid is ontstaan tijdens mijn gesprekken met mensen die weten dat ze binnenkort gaan overlijden. Samen met hen geef ik hun afscheidsceremonie vorm, waarbij ze bijvoorbeeld zelf sprekers en muziek kiezen, maar voor andere onderdelen van de uitvaart bleken ze lang aan het zoeken te zijn. Internet hielp weliswaar daarbij, of een voorgesprek met een uitvaartondernemer, maar ik merkte ze dat het liefst een platform wensten waar alles op staat en waar ze op hun gemak kunnen rondkijken.'

Journaliste Francisca Kramer: 'Toen Mark met z'n idee bij mij binnenstapte, kwam hij precies op het juiste moment. Mijn moeder was nog maar net overleden en zelf liep ik al wat langer rond met het idee van een magazine over de dood. Het thema fascineerde mij. Op begrafenissen en crematies was ik altijd geraakt door de sfeer rondom het mysterie dat de dood is. Een van de meest bijzondere projecten die ik in mijn journalistieke loopbaan heb mogen doen, was het maken van een bijlage over dit thema. De gesprekken die ik hierover voerde, ben ik nooit vergeten.'

Mark en Francisca sloegen de handen ineen en ontwikkelden met hulp van professionals uit de communicatie en rouwbranche het online-magazine Differend. Mark: "Differend is een platform waarbij mensen die hun eigen afscheid organiseren, direct in contact met aanbieders van producten en diensten kunnen komen. Dat kan bijzondere momenten opleveren. Zo heb ik een dame begeleid die samen met haar zoon op bezoek ging bij een producent van grafkisten. Zij had niet meer lang te leven en zag dit bezoek als een leuk uitstapje. Het zou mooi zijn als door de komst van Differend meer van dit soort persoonlijke contactmomenten gaan ontstaan."

Samen met fotografe Julie Blik brengt Francisca de mensen in beeld die met afscheid in aanraking komen. "Elk verhaal is zo bijzonder. Het raakt mij telkens weer als er over het verlies van een geliefde wordt verteld. Daarnaast heb ik ook mensen geïnterviewd die na het afscheid een stichting hebben opgericht om lotgenoten te steunen. Het is mooi om te zien hoeveel kracht er ook uit de dood kan komen. En heel bijzonder is het verhaal van ondernemer René Jansen. Hij is ziek en weet dat hij gaat overlijden. Ik mocht hem bezoeken. Wat een energie heeft die man nog. Ongelofelijk. Ons gesprek ging niet zozeer over de dood of over het afscheid, maar vooral over zijn leven.

www.differend.nl

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken