Oproep voor wettelijk verbod op kidsmarketing
- Media
- 15 feb 2015 @ 17:31
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - MarketingTelevisie
- 15 feb 2015 @ 17:31
- Redactie Media
Kidsmarketing moet wettelijk verboden worden. Dat stelt een grote maatschappelijke alliantie van organisaties en wetenschappers in een oproep aan de politiek, die zij vanavond in het KRO-NCRV-programma De Monitor doen.
De verwachting is dat het in de ban doen van van specifieke reclame voor kinderen een positief effect heeft op de gezondheid van de jeugd Op dit moment werkt het bedrijfsleven zelfregulerend met een eigen gedragscode, maar die is volgens de alliantie niet effectief gebleken.
De alliantie wil dat de voedselindustrie stopt met het aanprijzen van ongezonde producten aan kinderen van 13 jaar en jonger. Die groep is niet weerbaar en kent het verschil tussen reclame en informatie niet. Verschillende organisaties zeggen in De Monitor te verwachten dat kinderen door het verbod gemakkelijker een gezond voedingspatroon aanleren. Ook denken ze dat er minder kans is op overgewicht en hebben de kinderen minder kans op chronische ziekten als hart- en vaat ziekten, diabetes, kanker en gewrichts- of psychische problemen.
De alliantie pleit niet voor een verbod op de consumptie, maar wil dat marketing zich beperkt tot voedingsmiddelen die een positief effect hebben op de gezondheid. Dit zijn de voorkeursproducten binnen de basisproducten van de Richtlijn Voedselkeuze van het Voedingscentrum.
In Nederland bestaat op dit moment geen wettelijk verbod op kidsmarketing. Staatssecretaris Van Rijn vertrouwt op de gedragscode die het bedrijfsleven zelf hanteert. Het bedrijfsleven heeft die code onlangs nog strenger gemaakt, maar de Consumentenbond vindt die niet effectief. Zo zijn in de supermarkt talloze producten te vinden die zich duidelijk op kinderen richten. Ook op internet is daar veel van te zien.
De alliantie bestaat uit de Consumentenbond, Diabetes Fonds, Foodwatch Nederland, Hartstichting, Nederlandse Associatie voor de Studie van Obesitas, Nederlandse Vereniging van Diëtisten, Nederlandse Obesitas Vereniging, Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, Obesitaskliniek Heideheuvel en Wereld Kanker Onderzoek Fonds, en de wetenschappers Jessica Gubbels en Marleen van Baak van de Universiteit Maastricht en Jaap Seidel van de Vrije Universiteit.
De Monitor, zondag 14 februari, 22.35 uur, NPO 2
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing