RTL4 en NPO3 profiteerden van NOS Journaal op zwart
- Media
- 3 feb 2015 @ 11:19
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - KijkcijfersTelevisieJournalistiekMediabureauBereik
- 3 feb 2015 @ 11:19
- Redactie Media
Een tv-avond zonder NOS Achtuurjournaal was in zestig jaar nog niet voorgekomen. Totdat afgelopen donderdag door een redactiegijzeling het beeld op NPO1 ruim een uur op ‘Even geduld AUB’ bleef staan. Ook NPO2 zond op prime time geen bewegend beeld uit. Wat gebeurt er met ons kijkpatroon als sterk bepalende zenders ineens op zwart gaan? Uit een analyse van de kijkcijfers door mediabureau Mediaxplain blijkt dat Nederland massaal de zenders op volgorde afloopt via de afstandbediening: vooral NPO3 en RTL4 trokken afgelopen donderdag meer kijkers.
De eerste verschuivingen in kijkgedrag vonden afgelopen donderdag al direct na acht uur plaats. Kijkers zapten massaal weg bij NPO1 op zoek naar andere programmering. In het eerste kwartier trokken vooral bovengemiddeld veel kijkers naar NPO2 en NPO3. Nadat ook rond 20:10 uur de reguliere programmering op NPO2 stopte en die zender eveneens op zwart ging, kozen kijkers vooral de uitzendingen op RTL4 en NPO3.
Een terugkeer van de kijkers naar NPO1 liet minder snel op zich wachten dan wellicht gedacht. Rond negen uur startte de redactie van NOS Den Haag met een uitzending vanuit de Hofstad op NPO1. Die ingelaste nieuwsuitzending over de gijzeling in Hilversum trok al snel de gebruikelijke kijkersaandelen weer terug naar de eerste zender. Vanaf kwart over negen ’s avonds trok de zender alweer de op dat tijdstip gebruikelijke forse aantal kijkersaandelen van Wie is de Mol?
'Het is opvallend om te zien dat het kijkersaandeel dat NPO1 verliest door op zwart te gaan, vrijwel uitsluitend terug te vinden is bij de andere NPO-zenders en RTL4', zegt strategy director Christiaan van Betuw van Mediaxplain. 'De kleinere zenders van RTL en alle zenders van het SBS-portfolio worden klaarblijkelijk in dergelijke situaties maar in beperkte mate gevonden. De analyse onderstreept nog maar eens de kracht van het eerste kanaal en het gewoontepatroon van de kijkers, die na een korte onderbreking weer snel de weg terugvinden naar hun gebruikelijke zender.'
Hieronder de kijkcijfers van NPO1 tussen half negen en half tien op donderdagen in januari.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- Mediaxplain
- gijzeling
- Hilversum
- NPO
- mediabureau
- onderzoek
- Mediapark
- zwart scherm
- zappen
- NOS Journaal
- kijkcijfers
- RTL4
- even geduld aub
- bereik
- verwarde man
- kijkers
- NPO3
- televisie
- NPO1
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst... 29-03-2024
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing