Dennis Landman over Sky Radio Group en Shazam

Dennis Landman over Sky Radio Group en Shazam
  • Media
  • 27 mrt 2015 @ 07:50
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • AwardsInterviewMediabureauMediastrategieRadioMiddelen

Op 20 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. Sky Radio Group en Mindshare stuurden de Shazam case in voor Cross Media Innovatie van het Jaar. Aan het woord is Dennis Landman, sales director bij Sky Radio Group.

Kun jij  Mindshare en Sky Radio Group introduceren?

Mindshare is een mediabureau dat haar klanten dagelijks helpt bij het realiseren van een grote variëteit aan doelstellingen. Via consumenten-, media- en merkinzichten helpt Mindshare de juiste media en middelen te selecteren om bijvoorbeeld een communicatie- of salesdoelstelling te behalen.  Drie radiostations én MyRadio: dat is de Sky Radio Group. Het grootste commerciële radiobedrijf van Nederland bestaat uit Sky Radio, Radio Veronica, Classic FM en MyRadio barst van creativiteit, enthousiasme en kennis. Door een zeer uitgebreid radioportfolio biedt de Sky Radio Group voor ieder wat wils, van consumenten tot adverteerders. Alle commercieel interessante doelgroepen zijn goed vertegenwoordigd.

Wat lag ten grondslag aan de ontwikkeling van de innovatie; waarom is deze innovatie er gekomen?

Mindshare kwam tijdens de heidag van de Sky Radio Group in januari 2014 met de vraag waarom de radiozenders nog niet het idee hadden opgepakt om Shazam aan hun radiozender te koppelen en dit commercieel te benutten. Sky Radio pakte de handschoen op en sloot een exclusieve partnersship met Shazam. Met Mindshare-klant Bavaria werd de eerste interactieve radiocommercial met Shazam in Nederland geproduceerd door en uitgezonden op Sky Radio.

Kun je de innovatie omschrijven?

Nooit eerder zocht een radiostation in Nederland een samenwerking met de meest gebruikte muziekherkennings-app Shazam. Deze innovatie is voor adverteerders en radiostations een zeer waardevolle manier om het massabereik van radio te koppelen aan het massabereik van Shazam. En daarmee in een klap de radiocommercial interactief te maken voor groot publiek. Luisteraars zijn slechts 1 klik op hun smartphone verwijderd van deelname aan een actie, aanvullende productinformatie of een online aankoop, waar ze ook zijn. Door het actief laten luisteren naar een commercial wordt de attentiewaarde hiervan sterk verhoogd.

Op welke wijze is de innovatie gelanceerd?

Vanaf april introduceerde Bavaria haar nieuwe bier Radler met de Easy Island Televisiecommercial. In deze commercial werd gebruik gemaakt van de pakkende Boney M hit “Sunny”. Bovendien werd in deze campagne gebruik van het door Mindshare en Neurensics aangetoonde effect van “emotional transfer’ waarbij de muziek en boodschap vanuit een televisiecampagne via radio kan worden geactiveerd. Tijdens de vierde televisie flight in augustus werd besloten om een radiocommercial alleen op Sky Radio in te zetten, waarbij luisteraars werden opgeroepen de hit Sunny in de commercial te ‘Shazammen’ (taggen) met hun smartphone.

Wat heeft de innovatie op de markt teweeg gebracht?

De innovatie heeft direct voor effect gezorgd. Bij Bavaria werden veel deelnemers geactiveerd en werd de totale campagne versterkt door toevoeging van de Shazam actie. Door het succes van de actie met Bavaria heeft Sky Radio deze innovatie ook ingezet om een prijsvraag met core-artiesten Jason Mraz en Coldplay te activeren. Ook hier werden prachtige scores neergezet en was ook de conversie naar sales zeer belangrijk. 

Wat kun je zeggen over het succes van de innovatie in 2014?

In 1 week  werden bijna 7.000 tags gerealiseerd op de radiocommercial (106 spots, bereik in doelgroep boodschappers 20-54 jaar 26% en gemiddelde contactfrequentie 6,0). Dat is een bovengemiddelde deelname aan een prijsvraag van slechts 1 week bij Sky Radio. Bovenop het aantal deelnemers werd uit GFK onderzoek ook duidelijk dat de radiocommercial ervoor had gezorgd dat de herkenning van de Bavaria Radler campagne was verhoogd en de boodschap beter voor het voetlicht is gekomen.

Hoe onderscheidt de innovatie zich ten opzichte van de competitie?

Shazam is de meest gebruikte muziekherkenningsdienst van Nederland, maar nog niet eerder is Shazam gebruikt om een radiocampagne te ondersteunen. Radio een zeer persoonlijk medium maar het meedoen aan een actie is voor veel luisteraars een drempel. Door de toepassing van Shazam zijn luisteraars zijn slechts 1 klik op hun smartphone verwijderd van deelname aan een actie, aanvullende productinformatie of een online aankoop, waar ze ook zijn.

Wat is jouw visie op cross media en hoe past de innovatie in deze visie?

Cross Media is de manier om te communiceren met jouw doelgroep via diverse media. Op dit moment wordt Cross Media bij een radiocampagne toegepast door de integratie van print, social, een evenement, online pagina of tv. Het gebruik van apps zoals de muziekherkenningsdienst is een nieuwe toevoeging op bovenstaande mogelijkheden en een middel om direct interactie aan te gaan met de luisteraar. Binnen Shazam kan de actie direct via social worden gedeeld, of kunnen deelnemers meedoen aan de actie of aanvullende informatie verkrijgen. 

Wat is het laatste nieuws?

Voor Bavaria wordt gekeken om in 2015 de campagne in een soortgelijke opzet te herhalen. Daarnaast wordt het interactief maken van radiocommercials enthousiast ontvangen door mediabureaus en adverteerders. Verscheidene voorstellen staan uit.


www.skyradiogroup.nl

www.mindshare.nl

'

 

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door:

   
    

 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken