NU.nl stopt Dag Van NU, herbouwt iOS-app

NU.nl stopt Dag Van NU, herbouwt iOS-app
  • Media
  • 23 mrt 2015 @ 12:02
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • AppsMediaOnlineInnovatie

Nieuwssite NU.nl gaat anders communiceren met zijn mobiele gebruikers. De samenvatting van het nieuws 'De Dag Van NU' is wegens tegenvallende interesse geschrapt en vervangen door 'Dit wordt het nieuws'. Voor een betere mobiele ervaring heeft NU.nl de eigen iOS-app geïnnoveerd en herbouwd. De app biedt nu volledige ondersteuning aan de nieuwe schermformaten van de iPhone 6 en 6 Plus. Ook is er een compleet nieuw ontwerp, aangepast voor de nieuwe versie iOS 8.

NU.nl, dat voor het tweede jaar op rij is uitgeroepen tot populairste nieuws-app door de lezers van iCulture, vindt dat met de komst van de iPhone 6 en iPhone 6 Plus een verandering niet kan uitblijven. De applicatie past zich nu automatisch aan het schermformaat aan waar het zich bevindt, waardoor het overzichtelijk blijft voor iedere gebruiker op zowel alle iPhones als alle iPads. Om verder in te spelen op de nieuwe functionaliteiten van iOS 8 heeft NU.nl meer aanpassingen uitgevoerd:

  • Veel widgets zijn compleet vernieuwd, zoals de TV Gids en de Weer-widget. In die laatste heeft de regenradar een prominentere plek gekregen en worden door lezers ingezonden foto’s om het weer te illustreren gebruikt. 
  • ‘Net Binnen’ is toe te voegen aan het ‘Overzicht van de Dag’ op ieder apparaat
  • Favoriete nieuwsonderwerpen zijn in eigen gekozen chronologische volgorde te volgen via ‘Mijn NU’ 
  • Het makkelijker delen van artikelen via social media kanalen aanwezig op het toestel van de gebruiker

Daarnaast is het uiterlijk van de app onder handen genomen, zodat de leesbaarheid van de nieuwsberichten is verbeterd. NU.nl is gestopt met het maken van 'De Dag van NU'. Deze samenvatting van het belangrijkste nieuws van de dag bleek minder in trek bij de lezer. De redactionele focus komt zo meer te liggen op 'Dit wordt het nieuws': het populaire overzicht van het nieuws dat komen gaat.

'De nieuwe structuur en code van de app zorgen ervoor dat we vanaf heden sneller kunnen innoveren en dus vaker een app-update voor onze gebruikers kunnen uitbrengen. Dit valt samen met de plannen die wij voor de rest van 2015 en de verdere toekomst voor ogen hebben', aldus Jorik Dopmeijer, productmanager Mobile van NU.nl.

Het hele proces heeft van A tot Z intern plaatsgevonden. De voorgaande app, feedback van gebruikers en data (bezoekcijfers en features) zijn gebruikt om tot een eerste concept te komen. Deze is door het eigen IT-team gemaakt. De beleving van gebruikers stond gedurende het hele proces centraal. De app is vervolgens meerdere testfases ingegaan waarbij iedere keer feedback van de interne en externe gebruikers werd verwerkt. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken