'Overheid moet regionale omroep niet tegenwerken'
- Media
- 12 mrt 2015 @ 00:17
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - PrintTelevisiePolitiekMediaJournalistiek
- 12 mrt 2015 @ 00:17
- Redactie Media
De overheid zou regionale omroepen meer de ruimte moeten geven om publiek-private samenwerkingen aan te gaan. Tegenwerking op dit vlak belemmert het succes en de innovatie van de regionale pers, aldus de thema-afdeling D66 Media. ‘De overheid dient sneller pilots toe te staan om nieuwe ontwikkelingen uit te proberen, maar bij voorkeur ook ruimte te bieden voor initiatieven nadat de pilotfase erop zit.’ Eerder pleitten ook de NVJ en het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek als voor bestuurlijke steun.
‘Aangezien de regionale en lokale journalistiek onder druk staan, moet we een versterkte samenwerking van schrijvende en audiovisuele pers stimuleren om zo hun (onderzoeks)journalistieke functie te waarborgen ten behoeve van het democratisch bestel’, zegt Wimar Jaeger, voorzitter van de thema-afdeling D66 Media. ‘Alle omroepen, zowel landelijk als regionaal, hebben er baat bij als de politiek voor hen de drempels verlaagt voor publiek-private samenwerking, in de eerste plaats met digitale en printmedia. Ook moeten niet te snel blokkades worden opgeworpen voor thematische samenwerking met het bedrijfsleven.’
De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) moet niet alleen met de regionale omroepen blijven overleggen over timeslots op het publieke net, maar ook al met hen in gesprek gaan over het niet-lineair aanbieden en het anderszins ontsluiten van content. ‘Ontsluiting mag daarbij breder en ruimhartiger worden toegepast, bijvoorbeeld door het gebruik van social media en YouTube’, aldus Jaeger. ‘Ook inhoudelijk dient er intensiever te worden gesproken over samenwerking tussen landelijke en regionale omroepen, al was het maar uit efficiency-oogpunt.’
Regionale omroepen moeten ook zelf proactief aan de slag gaan. Jaeger: ‘Praten over innovaties en wachten tot de ander beweegt, zorgt voor nodeloze vertraging van vernieuwing. Sneller schakelen is het devies voor álle partijen.’
Naar aanleiding van een eigen debat in februari over regionale media heeft de thema-afdeling D66 Media haar standpunten over regionale media gedeeld met de politieke vertegenwoordigers van D66 in gemeenten, provincies en de Tweede Kamer.
Ook het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek presenteerde onlangs ideeën over het versterken van de regionale omroepen. Door het fonds ingeschakelde onderzoekers denken daarbij aan lokale journalistieke fondsen en stichtingen. Journalistenvakbond NVJ gelooft meer in fiscale impulsen en landelijke mediafondsen.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- radio
- lokaal
- provincie
- Stimuleringsfonds voor de Journalistiek
- subsidie
- krant
- overheid
- hyperlocals
- regionale omroep
- NVJ
- journalistiek
- innovatie
- televisie
- regio
- NPO
- omroep
- D66
- politiek
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing