SPOT ziet herstel van tv-markt, reclamebestedingen groeien naar 964 miljoen euro

SPOT ziet herstel van tv-markt, reclamebestedingen groeien naar 964 miljoen euro
  • Media
  • 4 mrt 2015 @ 12:31
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Online advertisingVideoBereikTelevisieOnderzoek

De netto bestedingen voor tv-reclame zijn in 2014 uitgekomen op €964 miljoen, een stijging van 3,3%. Vorig jaar werd €850 miljoen besteed aan spot advertising en €114 miljoen aan non-spot advertising, zo meldt SPOT. De online videoplatforms van de SPOT-zenders realiseerden in 2014 een groei van liefst 70% en kwamen uit op €21 miljoen. Naar verwachting zet de groei van de tv-markt dit jaar door.

De tv-markt doet het goed, aldus SPOT. Het resultaat over heel 2014 is erg positief. TV weet haar leidende marktaandeel uit te bouwen naar 26,4% in het eerste halfjaar van 2014. Dit blijkt uit de netto mediabestedingen die Nielsen halfjaarlijks publiceert. Het marktaandeel van TV is toegenomen met 2,9% ten opzichte van dezelfde periode in 2013.

In lijn met de inschatting van het CPB dat de economie zich in 2015 verder zal verbeteren, verwacht SPOT dit jaar een groei van de TV bestedingen tussen de 2% en 3%.

Michel van der Voort, directeur SPOT: 'TV heeft zich fantastisch hersteld. Mede onder invloed van een record kijktijd in 2014 is de positie van televisie in de media-mix nog groter geworden. Adverteerders waarderen de aanhoudende kracht van TV; het in korte tijd genereren van een hoog bereik met kwalitatieve content biedt maximale impact. De online video platforms zorgen voor een aanvulling van het bereik dat elk jaar meer toeneemt. Kortom, een goed perspectief om mee te groeien op het verdere herstel van de economie in 2015.'

Sterk voorjaar voor tv-reclame

De groei in spot-advertising is vooral te danken aan de prestaties in de eerste helft van 2014 (+6,6% ten opzichte van de eerste helft van 2013). Maar ook in de tweede helft van 2014 wist de tv-markt zijn positie te consolideren. In totaal groeide spot advertising op TV met 2,1%, van €832 miljoen naar €850 miljoen.

In 2014 werd ruim € 114 miljoen aan non-spot advertising gespendeerd. Ten opzichte van het jaar daarvoor werd hier 12,9% meer aan uitgegeven. Daarmee is de daling van 2013 weer volledig goedgemaakt en lijkt ook hier het tij van de economische recessie gekeerd.

Online video advertising blijft groeien

De omzet van online video advertising van de SPOT zenders is in 2014 uitgekomen op € 20,9 miljoen, een stijging van maar liefst 70% ten opzichte van 2013. De SPOT zenders realiseerden in 2014 meer dan 1,3 miljard online video-impressies via hun websites en apps. Een groei van 21%, en die groei zal voorlopig aanhouden. SPOT verwacht dan ook een sterke toename van de online videobestedingen in 2015.

Het TV Jaarrapport 2014 wordt voor het eerst gepubliceerd als video-animatie op de SPOT-website. Van de presentatie van de jaarcijfers op 3 maart in het Bimhuis in Amsterdam verschijnt volgende week een uitgebreid videoverslag.  



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken