Display advertising via programmatic trading groeit 39%
- Media
- 3 apr 2015 @ 13:21
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - OnlineOnline advertising
- 3 apr 2015 @ 13:21
- Redactie Media
IAB Nederland geeft samen met Deloitte haar Programmatic Ad Spend report 2014 uit. Hiervoor werden 21 publisher trading desks geïnterviewd. Programmatic trading, het automatisch verhandelen van online advertentieruimte, is volwassen geworden. Net als vorig jaar, is programmatic trading significant gegroeid.
Qua display omzet, vertegenwoordigt het programmatic deel 143,5 miljoen euro, een groei van 38,9% ten opzichte van 2013. In 2013 groeide de markt ook al met 36%. De continuering van deze groei is toe te schrijven aan enerzijds een stijging in volume van inventory bij de grote uitgevers en anderzijds door een stijging in prijzen. Die prijsstijging wordt mede veroorzaakt door het aanbod van grotere formaten, zoals bijvoorbeeld video en rich media.
Kick Zandbergen, voorzitter taskforce Programmatic: “Het belangrijkste transactiemodel is verreweg de open veiling, met name fixed price deals lijken aan populariteit in te boeten. Daarnaast is het opvallend dat ‘mobile web’ een grote stijging heeft doorgemaakt, terwijl het bestedingsaandeel in-app gelijk is gebleven.”
Steeds meer marketeers vinden de open veilingen (voorheen Real Time Bidding –RTB genoemd) voor de inzet van brandingcampagnes. De grootste groei is nog altijd toe te schrijven aan online video advertising en interruptive - en of rich mediaformaten.
Een van de grootste uitdagingen is de behoefte aan transparantie in de markt. Alhoewel de uitgevers in de meeste gevallen (98%) bekend zijn, als top level domain, zijn de achterliggende url’s veelal gemaskeerd.
De geschatte groei voor de programmatic display markt is +28% in 2015 en +30% in 2016.
Lees het volledige rapport hier.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- programmatic trading
- IAB
- programmatic advertising
- Display advertising
- programmatic
- online advertising
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing