Nominaties voor Prix de C'Oeuvre en Cover van het Jaar

Nominaties voor Prix de C'Oeuvre en Cover van het Jaar
  • Media
  • 28 apr 2015 @ 15:03
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MakersPrintAwardsGraphicCreatie

De jury van de Nationale Coverdag heeft de nominaties bekend gemaakt van de Prix de C’Oeuvre en Cover van het Jaar. Voor beide awards zijn drie tijdschriften genomineerd. De Prix de C’Oeuvre is een prijs voor het blad met het meest constante coverbeleid door de jaren heen.

De jury heeft de covers beoordeeld op basis van authenticiteit, creativiteit, oorspronkelijkheid, kwaliteit, uitstraling en de constante van deze factoren gedurende langere periode (twee tot drie jaar). Hieruit is een longlist ontstaat, waaruit de jury uiteindelijk de drie nominaties selecteert.

De jury van de Prix de C’Oeuvre heeft de volgende drie titels genomineerd:

  • GUP Magazine: Eenvoud siert de meester. Uit een onuitputtelijke bron van beeldmateriaal weet Gup telkens weer de absolute pareltjes te selecteren voor de cover. Dit in samenspraak met de simplistische vormgeving van de typografie maakt Gup ver boven het maaiveld doen uitsteken.
  • PS Magazine: Gedurende de transitie die de PS de afgelopen jaren heeft ondergaan is het altijd in staat geweest lokale onderwerpen op een wereldse manier onder de aandacht te brengen. De sublieme vormgeving in samenhang met de uitmuntende fotografie is een lust voor het oog van zowel de geïnteresseerde lezer als de getrainde vormgever.
  • The Gentlewoman: Een magazine met internationale allure, waar menig buitenlandse vormgever met jaloezie naar zal kijken. Een ijzersterke coverformule die ondanks een sluitend keurslijf telkens de kijker weer weet te verrassen.

Cover van het Jaar

De Cover van het Jaar 2014 is de prijs voor de beste cover van het afgelopen jaar. De jury selecteerde uit 25 inzendingen de drie genomineerden. De winnaar komt tot stand op basis van een combinatie van de selectie van de jury en door de stemming van vakgenoten, zijnde uitgevers, producenten, art directors van gedrukte of digitale periodieke van consumentenperiodieken en vakbladen (geen custom media). Dit zijn de nominaties:

  • AD Magazine: Hoewel het onderwerp schreeuwt om een chaotische aanpak hebben de ontwerpers in deze de rust weten te bewaren met als resultaat een cover die stilzwijgend roept gelezen te worden.
  • Linda Magazine: Een perfect uitgebalanceerde cover waarbij zelfs de gewaagde kleurstelling van het donkerrood versus het roze deze balans niet weet te verstoren. Wederom weet de Linda zich op deze manier te onderscheiden van de concurrentie.
  • Vrij Nederland: Soms zegt een beeld meer dan 1000 woorden. Deze tot in de details perfect uitgevoerde visualisatie behoeft geen enkele tekst en uitleg en roept alleen maar respect en bewondering af.

Vanaf heden is de stemming geopend om de winnaar te bepalen uit de drie genomineerden. De Prix de C’Oeuvre en de Cover van het Jaar worden beiden uitgereikt tijdens de Nationale Coverdag. Op deze dag staat de cover in de spotlight. Hoe komen art directors en hoofdredacteuren tot een keuze voor de cover? Welke factoren spelen daarbij een rol? Welke creatieve grenzen worden in dat proces opgezocht en overschreden? De Nationale Coverdag wordt georganiseerd door BBP Media, uitgever van ondermeer MarketingTribune, Twinkle en Telecommerce.

De jury van de beide prijzen bestaat uit Jildou van der Bijl (Mood for Magazines), Joris van Elk (FHV BBDO), Marc van Meurs (Art Director & Graphic Designer), Patrick Goldsteen (Playboy) en MarketingTribune-hoofdredacteur Sjaak Hoogkamer (voorzitter).

Tijdens de Nationale Coverdag is er dit jaar een opvallend nieuw element: het Cover Spreekuur. Bladenmaker en art director Marc van Meurs roept hoofdredacteuren en art directors op hun beste cover in te sturen en die tijdens de Coverdag ter beoordeling aan hem voor te leggen. Vindt Van Meurs dit ook een aansprekende cover? Wat kan wellicht beter en anders? Welke tips heeft hij als professionele bladenman voor de makers? Wie durft? Mail covers naar covers@bbp.nl. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken