Google steekt 150 miljoen in Digital News Initiative
- Media
- 29 apr 2015 @ 11:49
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - MediaInnovatieJournalistiekOnline
- 29 apr 2015 @ 11:49
- Redactie Media
Google gaat samenwerken met acht Europese uitgevers om innovatie van de digitale journalistiek te stimuleren. In dit project, Digital News Initiative (DNI), pompt de zoekgigant maar liefst 150 miljoen euro. Mediabedrijven als El Pais en The Guardian doen mee, maar ook het Nederlandse NRC Media.
Doel van DNI is om een duurzaam ecosysteem omtrent nieuws te ontwikkelen en de innovatie van digitale journalisiek te vergroten. Hierbij speelt de samenwerking en het dialoog tussen de technologische en journalistieke sector een belangrijke rol. Drie programma's worden onderscheiden: productontwikkeling, ondersteuning van innovatie en Training & Research.
Het Digital News Initiative wordt gestart met de volgende uitgevers: Les Echos (Frankrijk), El Pais (Spanje), La Stampa (Italië), The Guardian en Financial Times (Verenigd Koninkrijk), Die Zeit en Frankfurter Allgemeine Zeitung (Duitsland) en NRC Media. Dit wil overigens niet zeggen dat het geld alleen naar deze partijen gaat. Volgens Google kan iedereen die actief is binnen de Europese digitale nieuwsindustrie deelnemen aan de programma’s van DNI.
Sceptici claimen dat Google goodwill wil kweken binnen de uitgeefsector nadat het de afgelopen periode flink is bekritiseerd en ook onder vuur genomen door de Europese Commissie. In sommige landen resulteert dat in een innovatieregeling, zoals eerder in Frankrijk.
Onlangs zei Carlo D’Asaro Biondo, hoofd Strategic Relationships bij Google Europa: 'We realiseren ons dat techbedrijven en nieuwsorganisaties deel uitmaken van hetzelfde informatie-ecosysteem en we willen een rol spelen in de zoektocht naar duurzame modellen voor nieuws. Google heeft altijd nagestreefd om vriend en partner van de nieuwsindustrie te zijn, maar we zien ook dat we onderweg fouten hebben gemaakt.'
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- NRC
- Digital News Initiative
- innovatie
- zoekmachine
- journalistiek
- Les Echos
- samenwerking
- fonds
- Die Zeit
- El Pais
- subsidie
- Google News
- media
- Guardian
- DNI
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst... 29-03-2024
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing