Luistertip: 'Radio is voor bejaarden!'
- Media
- 21 apr 2015 @ 13:58
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - BereikMediabureauMediaRadioDoelgroepen
- 21 apr 2015 @ 13:58
- Redactie Media
'Tv-kijken is voor bejaarden', betoogde media-ondernemer Marianne Zwagerman vorige week in haar column op BNR. Deze week doet ze daar nog een schepje bovenop: ook radio trekt grotendeels bejaarden. Beluister haar scherpe column en bekijk de infographic van mediabureau ZIGT met de gemiddelde leeftijden van luisteraars per radiozender. Need to know!
De NPO-zenders 1, 4 en 5 doen het goed in de doelgroep van 65-jarigen, zo blijkt uit onderzoek van ZIGT (zie de tweet hieronder). Slam FM slaagt er het beste in om een jongere doelgroep aan te boren met een gemiddelde luisteraar van 28 jaar. De publieke ‘jongerenzender’ 3FM trekt luisteraars van gemiddeld 38 jaar, terwijl commerciële jongerenzenders het niet veel beter doen.
Deze cijfers zijn voor Zwagerman reden om in haar wekelijkse column ouderwets van leer te trekken: 'Nou zag ik laatst het BNN-tv-programma Valerio International waar "jonge succesvolle Nederlanders in het buitenland" worden opgezocht. En daar vallen de 43-jarige dance-opa Duncan Stutterheim en de 41-jarige RTL-verslaggever Erik Mouthaan blijkbaar ook nog onder. Jong is dus een relatief begrip.'
Zwagerman heeft ook wel een verklaring: 'Gemiddeld zegt niet zo veel. 91% van de Nederlanders luistert wel eens naar de radio. Met een vergrijzende bevolking kom je gemiddeld dan al snel oud uit. De autoradio is het populairste device, dus dan vallen jongeren buiten de boot.'
Beluister op BNR.nl de complete column van Marianne Zwagerman.
Hier de radioluisterleeftijden die ik vandaag noem in m'n @bnr column. Uitgezocht door @MediabureauZIGT pic.twitter.com/Qi2OY9bG1q
— Marianne Zwagerman (@mariannezw) April 21, 2015
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- autoradio
- bejaarden
- column
- Marianne Zwagerman
- Slam!FM
- doelgroep
- ZIGT
- mediabureau
- BNR
- radio
- 3FM
- infographic
- Q-Music
- leeftijd
- NPO
- Radio 1
- BNR Nieuwsradio
- bereik
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing