Luistertip: 'Radio is voor bejaarden!'

Luistertip: 'Radio is voor bejaarden!'
  • Media
  • 21 apr 2015 @ 13:58
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • BereikMediabureauMediaRadioDoelgroepen

'Tv-kijken is voor bejaarden', betoogde media-ondernemer Marianne Zwagerman vorige week in haar column op BNR. Deze week doet ze daar nog een schepje bovenop: ook radio trekt grotendeels bejaarden. Beluister haar scherpe column en bekijk de infographic van mediabureau ZIGT met de gemiddelde leeftijden van luisteraars per radiozender. Need to know!

De NPO-zenders 1, 4 en 5 doen het goed in de doelgroep van 65-jarigen, zo blijkt uit onderzoek van ZIGT (zie de tweet hieronder). Slam FM slaagt er het beste in om een jongere doelgroep aan te boren met een gemiddelde luisteraar van 28 jaar. De publieke ‘jongerenzender’ 3FM trekt luisteraars van gemiddeld 38 jaar, terwijl commerciële jongerenzenders het niet veel beter doen.

Deze cijfers zijn voor Zwagerman reden om in haar wekelijkse column ouderwets van leer te trekken: 'Nou zag ik laatst het BNN-tv-programma Valerio International waar "jonge succesvolle Nederlanders in het buitenland" worden opgezocht. En daar vallen de 43-jarige dance-opa Duncan Stutterheim en de 41-jarige RTL-verslaggever Erik Mouthaan blijkbaar ook nog onder. Jong is dus een relatief begrip.'

Zwagerman heeft ook wel een verklaring: 'Gemiddeld zegt niet zo veel. 91% van de Nederlanders luistert wel eens naar de radio. Met een vergrijzende bevolking kom je gemiddeld dan al snel oud uit. De autoradio is het populairste device, dus dan vallen jongeren buiten de boot.'

Beluister op BNR.nl de complete column van Marianne Zwagerman. 



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken