NPO perkt macht van publieke omroepen verder in
- Media
- 23 apr 2015 @ 13:39
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - TelevisiePolitiekJournalistiekMedia
- 23 apr 2015 @ 13:39
- Jeroen Mirck
De NPO lijkt de plannen door te drukken om veel macht weg te halen bij de publieke omroepen. Van het bestuur krijgen ze beduidend minder te zeggen, mogen ze weinig meer op internet doen en moeten ze straks ook hun begrotingen en reserves delen met de NPO-top. De omroepen reageren laaiend op de uitgelekte plannen. 'Dit is Noord-Koreaans!'
De verregaande ambities staan in een concept-beleidsplan van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) dat in handen is van de Volkskrant. De positie van de NPO zelf wordt in de nieuwe plannen flink versterkt, onder meer door van de omroepverenigingen te gaan eisen dat zij hun begrotingen en reserves moeten delen met de koepelorganisatie.
De NPO stelt in het beleidsplan voor de periode 2016-2020 dat zij 'op een tweesprong' staat. De commercie is een 'bedreiging voor de zichtbaarheid van de NPO', nu in de mediawereld grote internationale bedrijven als Liberty Global (Ziggo), Google, Apple en Netflix steeds meer de dienst uitmaken.
Om relevant te blijven is een grote verandering noodzakelijk, vinden de NPO-bestuurders Henk Hagoort en Shula Rijxman. De acht publieke omroepen dienen een groot deel van hun autonomie op te geven, omdat ze nu nog te veel 'hun eigen doelen nastreven'. De NPO volgt hiermee in grote lijnen de toekomstvisie van VVD-staatssecretaris Sander Dekker die afgelopen najaar werd gepresenteerd.
Programmakosten onder de loep
Ook de omroepbegrotingen moeten straks in detail aan het koepelbestuur worden voorgelegd. 'De NPO gaat gerichter sturen op een doelmatige inzet van alle middelen, zowel van programmakosten als van organisatiekosten.' Omroepen moeten straks hun begrotingen op hoofdlijnen delen. Alle kosten die omroepen maken, worden onder de loep gelegd. 'Daarnaast is behoefte aan de inzet van reserves en vermogen ten behoeve van programmering.'
Die programmering moet nog centraler tot stand komen. 'We willen meer focus leggen op bepaalde genres. Ook gaan we scherper kiezen welke programma's we aanbieden op welk kanaal en voor wie.' Daarvoor worden 'genrecoördinatoren' aangesteld, naast de al bestaande zendercoördinatoren. Zij maken een voorselectie van alle ingediende plannen, in eerste instantie alleen op het gebied van tv-drama, films en documentaires.
Ook digitaal wordt flink op de rem getrapt. Omroepen mogen zelf geen terugkijk-diensten meer aanbieden, al wordt hier de komende weken nog met de protesterende omroepen over gesproken. De nieuwe internetstrategie, waarvan een deel al eerder werd gecommuniceerd, leidde tot een lavastroom van kritiek bij de meeste omroepen.
Reactie NPO op kritiek
NPO-voorzitter Henk Hagoort bevestigt vandaag in De Telegraaf dat grondige veranderingen noodzakelijk zijn, maar ontkent dat er sprake is van een greep naar de macht binnen het publieke bestel. 'De omroepen houden hun gigantische voorsprong', aldus Hagoort. Volgens hem bevordert het beleidsplan de creativiteit en toekomstbestendigheid van publieke omroep. 'Een vergelijking met Noord-Korea snijdt door mijn ziel.'
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- Henk Hagoort
- televisie
- omroepen
- centralisatie
- kosten
- kritiek
- Volkskrant
- NPO
- Publieke Omroep
- macht
- producenten
- Uitzending Gemist
- online
- digitaal
- Hilversum
- politiek
- geld
- programmering
- begroting
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing