Omroep MAX boos over boete voor Heel Holland Bakt

Omroep MAX boos over boete voor Heel Holland Bakt
  • Media
  • 2 apr 2015 @ 10:14
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediaTelevisiePolitiekMarketing

Het Commissariaat voor de Media heeft Omroep MAX een boete van 162.000 euro opgelegd omdat Albert Heijn en Bol.com konden profiteren van de merchandising-rechten op het populaire tv-programma Heel Holland Bakt. De publieke omroep is boos over deze forse boete en heeft al laten weten ertegen in beroep te gaan.

'Als het moet tot aan de Raad van State', zegt de toch al nooit op mijn mondje gevallen omroepdirecteur Jan Slagter. Hij noemt de boete van 162.000 euro 'buitenproportioneel hoog'.

Omroep MAX krijgt de boete omdat supermarktketen Albert Heijn en Bol.com allerlei producten verkochten die met het programma te maken hebben. Daardoor heeft moederbedrijf Ahold kunnen profiteren van het succes van het programma, aldus het commissariaat, en dat mag niet.

De omroep heeft dit volgens het CvdM mogelijk gemaakt door de merchandise-rechten op het programma Heel Holland Bakt uit handen te geven. Maar volgens Slagter liggen die rechten bij de BBC, die het oorspronkelijke format The Great British Bake-off uitzendt.

In het contract dat met de Britse omroep werd gesloten stond dat MAX geen merchandise-rechten op het programma zou krijgen en dat het Nederlandse merk en logo zouden worden overgedragen aan de BBC. De Britse omroep sluit volgens Slagter vaker dit soort contracten. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken