Omroep MAX boos over boete voor Heel Holland Bakt
- Media
- 2 apr 2015 @ 10:14
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - MediaTelevisiePolitiekMarketing
- 2 apr 2015 @ 10:14
- Redactie Media
Het Commissariaat voor de Media heeft Omroep MAX een boete van 162.000 euro opgelegd omdat Albert Heijn en Bol.com konden profiteren van de merchandising-rechten op het populaire tv-programma Heel Holland Bakt. De publieke omroep is boos over deze forse boete en heeft al laten weten ertegen in beroep te gaan.
'Als het moet tot aan de Raad van State', zegt de toch al nooit op mijn mondje gevallen omroepdirecteur Jan Slagter. Hij noemt de boete van 162.000 euro 'buitenproportioneel hoog'.
Omroep MAX krijgt de boete omdat supermarktketen Albert Heijn en Bol.com allerlei producten verkochten die met het programma te maken hebben. Daardoor heeft moederbedrijf Ahold kunnen profiteren van het succes van het programma, aldus het commissariaat, en dat mag niet.
De omroep heeft dit volgens het CvdM mogelijk gemaakt door de merchandise-rechten op het programma Heel Holland Bakt uit handen te geven. Maar volgens Slagter liggen die rechten bij de BBC, die het oorspronkelijke format The Great British Bake-off uitzendt.
In het contract dat met de Britse omroep werd gesloten stond dat MAX geen merchandise-rechten op het programma zou krijgen en dat het Nederlandse merk en logo zouden worden overgedragen aan de BBC. De Britse omroep sluit volgens Slagter vaker dit soort contracten.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- Publieke Omroep
- NPO
- Bol.com
- Heel Holland Bakt
- programma
- rechten
- merchandising
- BBC
- Ahold
- boete
- Commissariaat voor de Media
- Omroep MAX
- format
- Albert Heijn
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: discussiedansjes, Brazilian...
- Onderzoek: podcastadvertising loont
- [column] Talpa en ViaplayTV samen naar de finish maar...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
- Talpa en Viaplay sluiten... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing