Politico van start op Europese markt
- Media
- 21 apr 2015 @ 10:23
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - PolitiekWebsiteJournalistiekOnline
- 21 apr 2015 @ 10:23
- Redactie Media
De spraakmakende politieke nieuwssite Politico is vannacht officieel van start op de Europese markt. De site wil gaan doen wat nationale nieuwsmedia goeddeels nalaten: uitgebreid berichten over de Europese Unie. Politico wil aantonen dat Brussel 'niet saai' is. Los daarvan ligt in het hart van de Europese politiek natuurlijk ook een enorme nichemarkt die nog nauwelijks ontgonnen wordt. Kassa dus?
Politico.com pakt het in ieder geval serieus aan: met bijna veertig journalisten in Brussel, maar ook verslaggevers in belangrijke hoofdsteden als Parijs en Berlijn, wil de site het politieke werk tot leven brengen en verhalen van achter de schermen brengen. Dus niet alleen maar ad hoc verslaggeving van Eurotoppen, maar een voortdurende vinger aan de Europese pols.
In de VS is Politico een speler van formaat, net als de meer generieke concurrent The Huffington Post. Dit soort sites, ooit gestart als blogs, hebben minstens zoveel invloed gekregen op de Amerikaanse politiek als media-imperia als CNN en The New York Times.
Al langer overwoog Politico om de oversteek te maken naar Europa, maar door de financiële crisis leek de tijd niet rijp. Eind vorig jaar sloot het bedrijf een partnerschap met de Duitse uitgever Axel Springer, waarna de Europese expansie in een stroomversnelling kwam.
Politico springt letterlijk in een gat dat Europese media laten vallen: veel mediabedrijven trekken juist hun correspondenten terug uit Brussel, vaak uit financieel oogpunt. In plaats daarvan sturen ze alleen reporters als er een populair thema speelt. Daarmee missen ze natuurlijk 'spontaan' nieuws en veel lopende zaken die minder aandacht trekken.
.@POLITICOEurope is live! Very fresh and dynamic! Already a fan of @PoliticoRyan's Playbook: http://t.co/5HnsbIEkJ9 pic.twitter.com/eDdN4fqo3x
— Joan M. Lanfranco (@jmlanfranco) April 21, 2015
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- politiek
- nieuws
- Politico
- Europa
- Brussel
- Axel Springer
- website
- Europarlement
- start
- nieuwssite
- Europese Unie
- Huffington Post
- CNN
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing