Richard Otto weg bij Adfo Groep: 'Mobile vereist een dedicated marketingstrategie'

Richard Otto weg bij Adfo Groep: 'Mobile vereist een dedicated marketingstrategie'
  • Media
  • 24 apr 2015 @ 15:04
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MobileStrategieDigitaalInterviewOnline

Richard Otto, initiatiefnemer van de blog MobileMarketing.nl, vertrekt bij Adfo Groep. Dat heeft hij aan relaties laten weten. Otto blijft actief namens zijn eigen bureau Mobile Marketing Nederland. Wat betekent deze stap voor zijn talloze andere activiteiten op LinkedIn, blogs en Spreekbuis.nl? Hij vertelt het in een interview met MarketingTribune.

Richard, je vertrekt bij Adformatie. Waarom? Te druk met al je andere activiteiten?

Richard Otto: 'Ik ben altijd druk met veel activiteiten. Voordeel is dat mijn werk ook mijn hobby is. Hierdoor kan ik zeven dagen per week werken, plus avonden en vakanties. Ik heb begin dit jaar met de Adfo Groep besproken hoe we verder zouden gaan. Er zat een onverenigbaar verschil in mijn wensen en die van Adformatie, waardoor ik de keuze heb gemaakt om te vertrekken.'

Je stapte indertijd in bij Adfo Groep met je blog MobileMarketing.nl. Blijft die nu daar of neem je je geesteskindje mee?

'De Adfo Groep was een logische keuze om mee in zee te gaan. Op gebied van contentmarketing moesten er nog wat stappen worden gemaakt. Daarnaast was er een beeld dat Adformatie zich vooral richtte op reclamebureaus aan de grachtengordel en digitale onderwerpen zoals mobile, virtual reality en social aan zich voorbij liet gaan. Dit is de laatste jaren mede door MobileMarketing.nl veranderd. Toen ik met MobileMarketing.nl startte was het nog een niche, waardoor ik als zelfstandig platform niet het volle bereik kon creëren. Een samenwerking was dus logisch. Mijn idee was om binnen Adformatie van MobileMarketing.nl een sterk merk te maken. Intern liep ik hier echter tegen beperkingen aan. MobileMarketing.nl is voor 100% overgenomen en blijft onder Adformatie.'

Waar gaat je primaire energie nu naartoe: naar je eigen bureau Mobile Marketing Nederland?

'Ik ben met diverse activiteiten bezig, waar Mobile Marketing Nederland een onderdeel van is. Met mijn bureau zal ik niet gaan concurreren tegen de circa 300 andere mobile bureaus in Nederland. Ook voor in de toekomst wil ik mij inzetten om het vakgebied te ondersteunen. Ik richt me hierbij vooral op onderzoek, workshops en consultancy. Verder vallen hier ‘fun-projecten’ onder, zoals de ontwikkeling van radio-apps voor Jan van Veen’s Candlelight en Ferry Maat’s Soulshow Radio, die binnenkort uit gaan komen.'

Meer in het algemeen: hoe staat het met mobile marketing in Nederland? Lopen we een beetje voorop?

'De UK loopt voorop in Europa, maar we tellen zeker mee. Er is een misvatting in de markt dat mobile zo ver in de mediamix is geïntegreerd dat mobile marketing geen issue meer is. Consumenten werken steeds meer vanaf meerdere schermen en devices. Dit gaat helemaal straks losbarsten met de komst van Windows 10. Het gebruik per device, zoals consoles, connected tv, smartwatches en smartphones is echter anders en daarom blijft een dedicated mobile marketingstrategie ook in de toekomst van belang.'

Je blijft de LinkedIn-groep Mobile Marketing & Advertising beheren. Wow, 170.000 leden, grote groep! Wat zijn je ambities daarmee?

'Eind dit jaar zitten we op 200.000 leden. Hiermee is het de grootste mobile marketing-community van de wereld. Ik heb nu ideeën om achter deze groep een online platform te hangen om de engagement tussen leden verder te bevorderen.'

Naast al deze activiteiten vind je ook nog tijd voor mediablog Spreekbuis.nl. Een leuk hobbyproject of heb je daar echt serieuze zakelijke plannen mee?

'Na zeventig jaar trok NPO wegens bezuinigingen de stekker uit omroepvakblad Spreek’buis. Vorig jaar heb ik Spreekbuis.nl gestart met financiële steun van onder meer NTR, MAX, STER, AVRO-TROS en KRO-NCRV. We richten ons nu niet alleen op de publieke omroepen, maar ook commerciële en facilitaire broadcast-organisaties. Het platform heeft niet direct een winstoogmerk. Waarde moet eerst gecreëerd worden door engagement van de doelgroep in plaats van snel monetizen. We zitten nu na zes maanden op 20.000 bezoekers per maand, dus we worden al goed gevonden door broadcast-professionals.'

Tot slot: heb je ook nieuwe pijlen op je boog? Wat gaan we nog meer van je horen?

'Niet alle activiteiten kan ik nu al benoemen, maar wel eentje waar ik al anderhalf jaar mee bezig ben geweest; het boek ‘Verdwenen Merken’. Dit boek biedt in circa 400 pagina’s een overzicht van bekende Nederlandse merken die tussen 1970 en 2015 zijn verdwenen. In woord en beeld worden meer dan 300 merken weer even tot leven gebracht, waaronder DSB Bank, Air Holland, TMF en Snorcola. Zo’n vijftien specialisten hebben hier aan meegewerkt, waaronder Bert van der Veer, Cor Molenaar, Erik de Zwart, Simon Neefjes, Eelko van Kooten, Harry Kramp en Marianne Zwagerman. Nog voor de zomer komt er ook een online platform beschikbaar.'

Interview: Jeroen Mirck, platformmanager Media op MarketingTribune.nl.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken