Vincent van Gogh krijgt een eigen glossy (update)

Vincent van Gogh krijgt een eigen glossy (update)
  • Media
  • 20 apr 2015 @ 14:45
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintKunst & CultuurMerkenBranding

Sinds jongst leden donderdag heeft Neerlands bekendste kunstenaar Vincent van Gogh zijn eigen glossy. Vincent Magazine wordt een voorlopig eenmalig tijdschrift over bevlogenheid, talent en rebellie, geïnspireerd door Van Gogh. Aanleiding is de 125e sterfdag van de schilder, die dit jaar wordt gevierd. Formeel is het trouwens niet de allereerste Van Gogh-glossy: vorige maand werd die al uitgebracht door Corsief, maar dit is echt een heel ander tijdschrift geworden.

'Vincent Magazine is het eerste magazine ter wereld dat gaat over zowel het werk als de geest als de sporen die Van Gogh sinds zijn dood in 1890 heeft nagelaten', aldus het redactieteam van ARComm Bladenmakers. De nieuwe glossy is niet alleen een ode aan de wereldberoemde kunstenaar. De rode draad is zijn erfgoed in de breedste zin van het woord, vertaald naar het nu. Vincent Magazine is vanaf 17 april verkrijgbaar bij boekhandels, AKO, Bruna, Primera, supermarkten, museumwinkels en de Bijenkorf.

In Vincent Magazine vertelt Hollywoodster en opper-rebel Johnny Depp dat Van Gogh zijn favoriete outsider is. Joost Zwagerman bekent dat hij dwangneurotische trekjes krijgt als het gaat om de aan Vincent toegedichte kwalen. De Parijse driesterrenchef Alain Passard gebruikt bij het koken al zijn zintuigen, ‘net als Van Gogh bij het schilderen’. En beeldend kunstenaar Marc Mulders ziet Vincent als ‘een voodoo-kunstenaar, die de natuur op het doek wil bezweren’.

Acteur Barry Atsma legt uit hoe het was om in de huid van Van Gogh te kruipen. Ilja Gort zit met de schilder aan de keukentafel. Annejet van der Zijl en Maartje Wortel schrijven Vincent een stevige brief. Hans Aarsman ontleedt met nauwkeurige blik, op geheel eigen wijze, beeld vóór het eindresultaat.

Vijf willekeurige Van Goghs en achterneef Willem van Gogh vertellen hoe het is om Van Gogh als achternaam te hebben. Ook wordt een van de grootste mythes in de beeldende kunst, Vincents afgesneden oor, van veel kanten belicht. En er is meer: reizen, mode, lifestyle, human-interest. Alles en allen geïnspireerd door Vincent Van Gogh.

Specificaties: 92 pagina’s | Oplage: 140.000 | Verkoopprijs: € 9,95 | Verschijning: vrijdag 17 april 2015
Uitgever: ARComm Bladenmakers | Distributie: Betapress | Team Vincent: Michiel van Nieuwkerk, Mick Peet, Alette Reneman en Karen Sprangers. 


Foto van uitreiking eerste exemplaar van Vincent, j.l. donderdag 16 april op het Amstelveld te Amsterdam met
Alette Reneman te midden van haar team en de nazaten Van Gogh.
(foto: Valesca Velthuizen)

UPDATE (15:00 uur): Deze 'Vincent' is formeel trouwens niet de eerste Van Gogh-glossy, meldt het tijdschrift Corsief. Zij kwamen namelijk vorige maand al met naar eigen zeggen 's werelds 'eerste Van Gogh-glossy', eveneens getiteld: Vincent. Maar die oogt toch wel heel anders dan deze nieuwe Vincent. De Zundertse versie  is een blad van/over het bloemencorso in Zundert dat dit jaar in het teken van Van Gogh staat, vanwege het Van Gogh jaar. Zij hebben hun magazine omgetoverd tot Vincent voor deze gelegenheid. Oplage 600 exemplaren (zie onder).

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken