Educatieve game MediaMasters wint Europese prijs

Educatieve game MediaMasters wint Europese prijs
  • Media
  • 26 mei 2015 @ 09:03
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediaOnline gamingDoelgroepAwards

De Nederlandse serious game MediaMasters heeft de internationale Evensprijs voor Media-educatie gewonnen. De prijs is uitgereikt tijdens het Media Meets Literacy Event in de Poolse hoofdstad Warschau. De tweejaarlijkse prijs wordt toegekend aan het meest succesvolle Europese initiatief dat kinderen van 9 tot 16 jaar verantwoordelijk en constructief met social media leert omgaan.

Het interactieve spel MediaMasters leert jaarlijks tienduizenden kinderen in groep 7 en 8 van de basisschool om kritisch en bewust met (social) media om te gaan. Volgens de jury is MediaMasters 'een uitstekend voorbeeld voor andere Europese programma's op het gebied van media-educatie'. In 2014 deden ruim 80.000 kinderen mee aan MediaMasters.

MediaMasters is een initiatief van mediawijsheid-expertisecentrum Mediawijzer.net in samenwerking met omroeporganisatie NTR, gameontwikkelaar Flavour, Bleck Media en communicatiebureau De Issuemakers.

Met MediaMasters leren kinderen spelenderwijs over het eigen online gedrag en bewijzen ze hoe mediawijs ze zijn. Ze maken kennis met de mogelijkheden die media bieden en leren er kritisch mee om te gaan. Met MediaMasters wil Mediawijzer.net alle leerlingen in groep 7/8 een basisniveau mediawijsheid meegeven.

MediaMasters wordt jaarlijks gespeeld tijdens de Week van de Mediawijsheid in november, gedurende één uur per dag op vijf schooldagen. Elke speldag start met een korte video-aflevering op het digibord. De afleveringen nemen leerlingen mee in een spannend verhaal en behandelen diverse mediawijsheid thema’s. Na de aflevering gaan de leerlingen zowel in de klas als thuis aan de slag met de MediaMissies. Tijdens deze uitdagende opdrachten moeten kinderen overleggen, samenwerken, zelf media maken, media interpreteren en nemen zij het eigen mediagedrag onder de loep. Zo worden zij met én van elkaar mediawijzer. Aan het eind van de week krijgen alle deelnemers een diploma.

Mediawijzer.net is het Nederlandse Mediawijsheid Expertisecentrum dat in 2008 is opgericht op initiatief van de Ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Jeugd en Gezin. Mediawijzer.net heeft tot doel om de mediawijsheid van kinderen van 0 tot 18 jaar te bevorderen. Bij het netwerk van Mediawijzer.net zijn rond de 1000 organisaties, bedrijven en instellingen op gebied van mediawijsheid aangesloten, onder meer mediabedrijven.  

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken