Educatieve game MediaMasters wint Europese prijs
- Media
- 26 mei 2015 @ 09:03
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - MediaOnline gamingDoelgroepAwards
- 26 mei 2015 @ 09:03
- Redactie Media
De Nederlandse serious game MediaMasters heeft de internationale Evensprijs voor Media-educatie gewonnen. De prijs is uitgereikt tijdens het Media Meets Literacy Event in de Poolse hoofdstad Warschau. De tweejaarlijkse prijs wordt toegekend aan het meest succesvolle Europese initiatief dat kinderen van 9 tot 16 jaar verantwoordelijk en constructief met social media leert omgaan.
Het interactieve spel MediaMasters leert jaarlijks tienduizenden kinderen in groep 7 en 8 van de basisschool om kritisch en bewust met (social) media om te gaan. Volgens de jury is MediaMasters 'een uitstekend voorbeeld voor andere Europese programma's op het gebied van media-educatie'. In 2014 deden ruim 80.000 kinderen mee aan MediaMasters.
MediaMasters is een initiatief van mediawijsheid-expertisecentrum Mediawijzer.net in samenwerking met omroeporganisatie NTR, gameontwikkelaar Flavour, Bleck Media en communicatiebureau De Issuemakers.
Met MediaMasters leren kinderen spelenderwijs over het eigen online gedrag en bewijzen ze hoe mediawijs ze zijn. Ze maken kennis met de mogelijkheden die media bieden en leren er kritisch mee om te gaan. Met MediaMasters wil Mediawijzer.net alle leerlingen in groep 7/8 een basisniveau mediawijsheid meegeven.
MediaMasters wordt jaarlijks gespeeld tijdens de Week van de Mediawijsheid in november, gedurende één uur per dag op vijf schooldagen. Elke speldag start met een korte video-aflevering op het digibord. De afleveringen nemen leerlingen mee in een spannend verhaal en behandelen diverse mediawijsheid thema’s. Na de aflevering gaan de leerlingen zowel in de klas als thuis aan de slag met de MediaMissies. Tijdens deze uitdagende opdrachten moeten kinderen overleggen, samenwerken, zelf media maken, media interpreteren en nemen zij het eigen mediagedrag onder de loep. Zo worden zij met én van elkaar mediawijzer. Aan het eind van de week krijgen alle deelnemers een diploma.
Mediawijzer.net is het Nederlandse Mediawijsheid Expertisecentrum dat in 2008 is opgericht op initiatief van de Ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Jeugd en Gezin. Mediawijzer.net heeft tot doel om de mediawijsheid van kinderen van 0 tot 18 jaar te bevorderen. Bij het netwerk van Mediawijzer.net zijn rond de 1000 organisaties, bedrijven en instellingen op gebied van mediawijsheid aangesloten, onder meer mediabedrijven.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- mediawijs
- jongeren
- prijs
- Europa
- award
- Evensprijs
- educatie
- kinderen
- MediaMasters
- game
- media
- Mediawijzer
- serious gaming
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing