'NRC.next verdwijnt in huidige vorm'

'NRC.next verdwijnt in huidige vorm'
  • Media
  • 12 mei 2015 @ 09:16
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintMediastrategieJournalistiekZakelijk

NRC.next gaat rigoureus op de schop. Volgens uitgelekte bedrijfsplannen verliest de ochtendkrant van NRC Media zijn eigen redactie en gaat de centrale NRC-redactie twee kranten per dag produceren. De eigen toon en inhoud van Next worden aangepast om de concurrentie met andere ochtendkranten aan te gaan en de oplagedaling te stoppen.

Dit meldt de Volkskrant op basis van een interne mail en gesprekken met bronnen binnen NRC Media. Hoofdredacteur Peter Vandermeersch informeerde in april zijn redactie, maar reageert niet op mediavragen, behalve dan de opmerking dat hij werkt aan 'een versterking van beide kranten'. De redactieraad meldt dat de plannen nog erg prematuur zijn. 

Het is de bedoeling dat de opvolger van nrc.next urgenter wordt en meer stukken gaat gebruiken van Handelsblad. Een tweede katern verleent onderdak aan verhalen met de kenmerkende dwarse next-toon. De ochtendkrant wordt dikker en gaat zich richten op een bredere doelgroep.

Veelzeggend was het vertrek begin mei van Next-chef Hans Nijenhuis. Hij werd vervangen door René Moerland, voorheen chef van de Haagse redactie van NRC. Nijenhuis is een van de bedenkers van NRC.next en zou zijn positie hebben opgegeven vanwege een verschil van inzicht over de door Vandermeersch geambieerde koers van de krant. Die wil Nijenhuis als bedenker van het oorspronkelijke idee niet uitdragen.

Bij de overname van NRC Media in december door het Belgische Mediahuis bleek NRC.next een zorgenkindje. Mediahuis-directeur Gert Ysebaert noemde 'de druk op NRC.next' in de Vlaamse krant De Standaard het eerste punt van aandacht.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken