Onderzoek GfK: Twitter versterkt kijkgedrag

Onderzoek GfK: Twitter versterkt kijkgedrag
  • Media
  • 11 mei 2015 @ 09:51
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • BereikOnderzoekTelevisieSocial media

Er is een sterke relatie tussen Twitter-berichten en tv-bereik. Programma's die op televisie een groot bereik kennen, zorgen ook op Twitter voor veel berichten. Dit blijkt de GfK Twitter TV Study die in opdracht van SPOT en Twitter is uitgevoerd.

Gebeurt er iets opmerkelijks in een tv-programma, dan is dit van invloed op het aantal tweets. Een omgekeerd effect komt ook voor; activiteit op Twitter zorgt ervoor dat mensen op een bepaalde zender afstemmen. De sterkte van de relatie wordt met name bepaald door het genre van het televisieprogramma waarbij sport en amusementsprogramma's de lijst aanvoeren.

Deze uitkomsten komen naar voren uit de GfK Twitter TV Study, een onderzoek van GfK in samenwerking met Twitter en het marketingcentrum van Nederlandse tv-zenders SPOT naar de relatie tussen Twitter en Nederlandse televisieprogramma's.

In de periode tussen oktober 2013 en mei 2014 is voor een groot aantal televisieprogramma's de relatie tussen Twitter en televisie geanalyseerd. Hieruit komt naar voren dat televisieprogramma's een aanzienlijk bereik hebben op Twitter: het aantal personen dat tegelijk met het kijken naar het televisieprogramma ook de ontwikkelingen over dit televisieprogramma op Twitter volgt, loopt op tot 15% van het totale kijkerspubliek.

Bij een aantal programma's zien we dat televisie Twitter beïnvloedt, maar omgekeerd zorgt ook Twitter in bepaalde gevallen voor extra televisiebereik. Dit laatste is bijvoorbeeld het geval bij de finale van het Eurovisie Songfestival in 2014. Het Oostenrijkse optreden zorgde voor relatief veel tweets; in de minuten erna steeg het aantal televisiekijkers binnen de groep twitteraars. Ook bij de Kerstspecial van All you need is Love en het televisieprogramma van 3FM Serious Request is te zien dat Twitter extra televisiebereik genereert.

Binnen de geanalyseerde programma's is een groep Twitter accounts waargenomen die telkens zorgt voor een toename van het aantal tweets. Deze groep ambassadeurs bestaat onder andere uit fan-sites, bekende Nederlanders en officiële Twitter-accounts van de betreffende programma's. 8% van het totale aantal tweets over deze programma's komt van deze ambassadeurs. Over 76% van de geselecteerde programma's heeft deze groep ambassadeurs iets getwitterd. Eén op de tien tweets over de geselecteerde programma's is afkomstig van een ambassadeur (rechtstreeks of via een retweet).

De GfK Twitter TV Study geeft inzicht in de relatie en afhankelijkheid tussen Twitter en het tv-bereik. Meer dan 300 populaire tv-programma's en 1,5 miljoen tweets zijn geanalyseerd om de relatie tussen televisie en Twitter te duiden. Deze studie is uitgevoerd in Nederland en is tot stand gekomen in samenwerking met SPOT.

Sinds januari 2015 zijn ook de GfK Twitter TV Ratings beschikbaar. Deze ratings laten zien over welke Nederlandse tv-programma's en zenders het meest getwitterd wordt. Deze cijfers worden wekelijks gepubliceerd op de website van SPOT.  

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken