Jaarcijfers Persgroep: lagere omzet, hogere winst
- Media
- 8 mei 2015 @ 11:54
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - ZakelijkPrintMedia
- 8 mei 2015 @ 11:54
- Redactie Media
Uitgeefconcern De Persgroep heeft in 2014 de omzet licht tot zien dalen tot 878 miljoen euro. De winst groeide met bijna 10 procent tot 74 miljoen euro.
Eind juni 2014 kondigde De Persgroep een overnamebod aan op het in Londen genoteerde Mecom voor 236 miljoen euro. Mecom is de holding boven de Nederlandse krantengroep Wegener (zeven betalende regionale kranten en ruim 100 huis-aan-huisbladen) en het Deense Berlingske Media - onder meer twee nationale dagbladen, een weekkrant en een aantal regionale nieuwsmedia.
Pas op 16 februari van dit jaar kon de transactie worden afgerond na goedkeuring door de mededingingsautoriteiten. De overgenomen activiteiten worden sinds maart geconsolideerd. Naar verwachting zal de omzet van de ‘nieuwe’ Persgroep uitkomen op 1,4 miljard euro, dat is 60% meer dan in 2014.
De winstgroei was voornamelijk te danken aan de audiovisuele activiteiten, waarvan de bijdrage aan de bruto winst groeide tot 39 miljoen euro.
De televisie-activiteiten deden het goed. VTM vierde zijn 25e verjaardag met kijkcijfers die het marktleiderschap van de commerciële zender verder bevestigden. Bij radio was de groei van Q-music Nederland opvallend. In de jongere doelgroep waar commerciële radio's op mikken, draait Q-music nu mee aan de top.
De uitgeefactiviteiten zorgden opnieuw voor een bijdrage aan de bruto winst van bijna 100 miljoen euro, ruim 14% op een omzet van 698 miljoen euro.
In Nederland sprongen de prestaties van de Volkskrant en Trouw in het oog. Beide titels tekenden vanaf Q4 voor een volumegroei op de lezersmarkt. Vooral de hybride abonnementen, waarbij lezers de krant digitaal kunnen lezen tijdens de week en op papier tijdens het weekend, was er groei. Het digitale bereik van het AD groeide met 35% richting 1,2 miljoen Nederlanders per dag.
De online services, Nationale Vacaturebank, Intermediair, AutoTrack en Tweakers leverden een aanzienlijke bijdrage aan het behaalde resultaat.
Ook in België konden de uitgeefactiviteiten een stabiel resultaat voorleggen. Het Laatste Nieuws bevestigde zijn marktleiderschap op alle platformen. Het digitale bereik is ondertussen gegroeid tot 1,5 miljoen unieke bezoekers per dag. De tijdschriften hadden opnieuw te kampen met dalende oplages, een trend die nu al enkele jaren aanhoudt.
Het nettoresultaat van de groep groeide met 10% tot 74 miljoen euro. De balans van De Persgroep werd eind 2014 afgesloten met een netto cashpositie van 145 miljoen euro. De groep sloot voor het jaareinde een nieuwe financiering af voor in totaal 250 miljoen euro. Ook na de afronding van de Mecom-transactie zal de schuldgraad van de groep onder eenmaal de bruto winst blijven.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Onderzoek: podcastadvertising loont
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
Laatste Nieuws
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
- Talpa en Viaplay sluiten... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing