Jaarcijfers Persgroep: lagere omzet, hogere winst

Jaarcijfers Persgroep: lagere omzet, hogere winst
  • Media
  • 8 mei 2015 @ 11:54
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkPrintMedia

Uitgeefconcern De Persgroep heeft in 2014 de omzet licht tot zien dalen tot 878 miljoen euro. De winst groeide met bijna 10 procent tot 74 miljoen euro.

Eind juni 2014 kondigde De Persgroep een overnamebod aan op het in Londen genoteerde Mecom voor 236 miljoen euro. Mecom is de holding boven de Nederlandse krantengroep Wegener (zeven betalende regionale kranten en ruim 100 huis-aan-huisbladen) en het Deense Berlingske Media - onder meer twee nationale dagbladen, een weekkrant en een aantal regionale nieuwsmedia.

Pas op 16 februari van dit jaar kon de transactie worden afgerond na goedkeuring door de mededingingsautoriteiten. De overgenomen activiteiten worden sinds maart geconsolideerd. Naar verwachting zal de omzet van de ‘nieuwe’ Persgroep uitkomen op 1,4 miljard euro, dat is 60% meer dan in 2014.

De winstgroei was voornamelijk te danken aan de audiovisuele activiteiten, waarvan de bijdrage aan de bruto winst groeide tot 39 miljoen euro.

De televisie-activiteiten deden het goed. VTM vierde zijn 25e verjaardag met kijkcijfers die het marktleiderschap van de commerciële zender verder bevestigden. Bij radio was de groei van Q-music Nederland opvallend. In de jongere doelgroep waar commerciële radio's op mikken, draait Q-music nu mee aan de top.

De uitgeefactiviteiten zorgden opnieuw voor een bijdrage aan de bruto winst van bijna 100 miljoen euro, ruim 14% op een omzet van 698 miljoen euro.

In Nederland sprongen de prestaties van de Volkskrant en Trouw in het oog. Beide titels tekenden vanaf Q4 voor een volumegroei op de lezersmarkt. Vooral de hybride abonnementen, waarbij lezers de krant digitaal kunnen lezen tijdens de week en op papier tijdens het weekend, was er groei. Het digitale bereik van het AD groeide met 35% richting 1,2 miljoen Nederlanders per dag.

De online services, Nationale Vacaturebank, Intermediair, AutoTrack en Tweakers leverden een aanzienlijke bijdrage aan het behaalde resultaat.

Ook in België konden de uitgeefactiviteiten een stabiel resultaat voorleggen. Het Laatste Nieuws bevestigde zijn marktleiderschap op alle platformen. Het digitale bereik is ondertussen gegroeid tot 1,5 miljoen unieke bezoekers per dag. De tijdschriften hadden opnieuw te kampen met dalende oplages, een trend die nu al enkele jaren aanhoudt.

Het nettoresultaat van de groep groeide met 10% tot  74 miljoen euro. De balans van De Persgroep werd eind 2014 afgesloten met een netto cashpositie van 145 miljoen euro. De groep sloot voor het jaareinde een nieuwe financiering af voor in totaal 250 miljoen euro. Ook na de afronding van de Mecom-transactie zal de schuldgraad van de groep onder eenmaal de bruto winst blijven.

www.persgroep.be/nl

 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken