Peter de Mönnink: 'Sanoma komt met Millennial.tv'

Peter de Mönnink: 'Sanoma komt met Millennial.tv'
  • Media
  • 20 mei 2015 @ 15:03
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • OnlineDoelgroepMedia

Sanoma lanceert de website Millennial.tv om adverteerders beter toegang te geven tot deze complexe jonge doelgroep. Dit onthulde Sanoma-topman Peter de Mönnink woensdag op het Cross Media Congres. Op deze portal over millennials is video is het ankerpunt, maar de site gaat ook differentiëren door alle andere kanalen ook in te zetten.

De Mönnink stuurt alle aanwezigen van het Cross Media Congres tijdens zijn presentatie een sms en een mail met de speerpunten van zijn praatje. Titel: crossmedia is complex media. 'Dit berichtje is heel eenvoudige crossmedia', aldus de uitgeefbaas. Hij vindt het evident dat hij als topman van een groot mediabedrijf een visie heeft op crossmedia. 'Het lastige is om dat door te vertalen naar de strategie en executie. Met onze drieduizend medewerkers zijn we een olietanker, dus verandering kost tijd.'

Contact met topklanten gaat veranderen bij Sanoma. Met dedicated teams, waarin ook social mediaspecialisten zitten, gaan voortaan deals op maat worden gemaakt.

Crossmedia is iets wezenlijk anders dan multimedia, benadrukt De Mönnink. De extra elementen daarbij zijn smart media data, conversie-metingen en customer ownership.

Gezamenlijke currency is lastig

De discussie over een nieuwe currency komt nog niet echt van de grond, aldus de Sanoma-topman, hoezeer wij er ook over praten. Goed dat er door partijen gewerkt wordt aan een collectief onderzoek als Crossmedia:Tijd, al is dat nog een enorme zoektocht.

Zo'n gezamenlijke currency heeft impact op de 'food chain', waardoor het volgens De Mönnink een zero-sum game is van 3,7 miljard euro. 'Daar zit Google ook in. Die markt groeit niet, dus de marktaandelen zullen verschuiven. Wij gaan daarbij niet verliezen. Wij zijn geen Trijntje Oosterhuis.'

Hoe gaat hij dat doen, vraagt dagvoorzitter Michiel Frackers. 'Dat begint bij goede contentcreatie. Dat gaat verder dan een klik. Bij YouTube pakt Google er ook een groot deel van de reclame-inkomsten, dus is het voor ons zaak om onze content ook op eigen platforms aan te bieden, met een betere monetization.'

Lijm tussen B2B en B2C

Crossmedia is een kwestie van 'just do it', aldus De Mönnink. Als voorbeeld noemt hij VT Wonen, dat met succes crossmedialer is gaan werken. De verbreding naar televisie, e-commerce en shop-in-shops heeft diuble digit groei opgeleverd.

De crux is om deze aanpak door te voeren op alle Sanoma-titels. Doel is om met een Sanoma-account (client opt-in), dat de lijm moet zijn tussen B2C en B2B. De geselecteerde value propositions zijn NU.nl, Kijk, ticketing, Linda TV en Ouders van Nu.

Sanoma/SBS kochten de rechten van de Champions League, ook met cliprechten voor internet. NU.nl gaat er ook voetbalgames omheen organiseren, waarvoor je natuurlijk wel een Sanoma-account moet aanmaken. Dat account biedt gebruikers ook toegang bij andere kanalen, zoals terugkijkdienst Kijk en ticketing.

Sanoma doet momenteel een test met 'adressable tv', waarbij televisie en webvideo worden vermengd en samen gemeten. Zo kan de kijker worden gevolgd over meerdere kanalen, ook met reclame-aanbiedingen. 'Dit wordt groter dan alleen maar een pilot', aldus De Mönnink. '

De vergaarde klantdata wil Sanoma ook echt gaan delen met partijen waarmee de uitgever samenwerkt.

Millennial TV

Bijzonder is de samenwerking met Social Influencers. Dit platform bereikt millennials en genereert enorme hoeveelheden via: 1 miljoen starts per dag. Sanoma wil nu doorpakken op deze doelgroep met de website Millennial.tv, die een portal moet worden voor iedere partij die de millennials wil bereiken. Video is het ankerpunt, maar Millennial.tv gaat differentiëren door alle andere kanalen ook in te zetten.

Advies voor TMG-collega Van der Snoek. 'Het bedrijf is bezig met een zoektocht. Dat draait op twee zaken: people en portfolio. Uiteindelijk kom je bij de mensen uit en dan wordt de verandering pijnlijk zichtbaar. Maar het bedrijf móet veranderen. Verander je niet, dan houdt het op. Geert-Jan is een slimme vent, hij kan dat.'



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken