Regionale omroepen centraliseren marketing en organisatie

Regionale omroepen centraliseren marketing en organisatie
  • Media
  • 28 mei 2015 @ 11:35
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingTelevisieRadioPolitiekJournalistiek

De dertien regionale omroepen gaan meer samenwerken om zo tegemoet te komen aan de door staatssecretaris Dekker opgelegde bezuiniging van 17 miljoen euro. Daardoor verdwijnen er 150 tot 180 banen. Afdelingen als personeelszaken, financiën en marketing van de verschillende omroepen worden de komende jaren samengevoegd in vijf clusters. De redacties worden niet samengevoegd.

Dit schrijft ROOS, het overlegorgaan van de publieke regionale omroepen, in een plan dat woensdag is gepresenteerd. De omroepen willen dat er één bestuur komt, dat het gezamenlijke beleid maakt en uitvoert. 'Eén efficiënt georganiseerd mediabedrijf, dat staat voor goede en betrouwbare journalistiek en voor aansprekende programma’s, toegespitst op de leefwereld van het publiek', aldus ROOS. 'Dat is de kern van het voorstel dat de regionale omroepen hebben aangeboden aan staatssecretaris Dekker.'

Een slagvaardige structuur leidt er toe dat alle energie kan worden gestopt in de kerntaak van de moderne regionale omroep: informeren, bijdragen aan de identiteit, versterken van het journalistieke landschap en zo inwoners in staat stellen om als kritische burger deel uit te maken van de maatschappij. De ingrijpende herstructurering zorgt er ook voor dat de regionale omroepen de bezuinigingstaakstelling van 17 miljoen euro uit het regeerakkoord wegwerken. 

De regionale omroepen vormen zich in hun voorstel om tot het nieuwe publiek regionale mediabedrijf. De regionale omroep blijft de hoogste prioriteit geven aan de programmatisch-journalistieke ambities en zet het publiek daarbij voorop. Met nieuws, informatie en cultuur draagt de regionale omroep er aan bij dat inwoners goed geïnformeerd zijn, hun omgeving en cultuur herkennen, kritisch kunnen participeren en volwaardig deel kunnen uitmaken van die samenleving.

ROOS: 'Compacte en efficiënte regionale omroep'

De regionale omroep wordt in de toekomst bestuurd door één bestuur dat op basis van een concessie van de Rijksoverheid het gezamenlijke beleid maakt én uitvoert; nu doen de dertien regionale omroepen dat nog allemaal apart. De algemene strategie, personeels- en financiële zaken, sales en marketing en de techniek worden omroep-overstijgend georganiseerd en in vijf clusters van omroepen uitgevoerd. Dit leidt tot de bezuiniging die het Rijk de regionale omroepen heeft opgelegd maar ook tot een verlies van 150 tot 180 banen.

Dertien autonome redacties die in principe geleid worden door dertien hoofdredacties zijn verantwoordelijk voor de inhoudelijke uitvoering van de publieke media-opdracht. Op deze wijze is de verankering met de regio gewaarborgd en kunnen samenwerkingsverbanden op maat in de regio worden aangegaan.

Jack de Vries, voorzitter van het bestuur van ROOS:  'Het voorstel heeft de unanieme instemming van alle dertien omroepen die daarmee kiezen voor deze nieuwe structuur en toekomst van de regionale omroep. We willen het zo snel mogelijk uitvoeren om ons vervolgens weer geheel te kunnen richten op waar we voor op aarde zijn: het verzorgen van een goed media-aanbod voor en over de regio.” De Vries roept de staatssecretaris op om snel een besluit te nemen: “Dat is nodig om met de uitwerking aan de gang te gaan en om draagvlak te houden van omroepen en provincies.'

Dekker: 'Niet ten koste van kwaliteit'

In een eerste reactie laat VVD-staatssecretaris Sander Dekker weten tevreden te zijn dat de regionale omroepen een gezamenlijk toekomstvisie presenteren waarin meer wordt samengewerkt. 'Het uitgangspunt van het plan is dat de bezuinigingen niet ten koste gaan van de kwaliteit van de programma’s', aldus Dekker. 'Ik vind het een goede keuze dat kijkers en luisteraars zo veel mogelijk worden ontzien, want voor veel mensen is de regionale omroep een belangrijke en betrouwbare bron van informatie.'

Wel wil de staatssecretaris goed bestuderen of de voorgestelde veranderingen in de organisatiestructuur van de regionale omroepen ook de beste oplossing is voor de toekomst. Daarover gaat hij nog met ROOS in gesprek. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken