SDM verkleint aandeel in De Persgroep

SDM verkleint aandeel in De Persgroep
  • Media
  • 12 mei 2015 @ 08:17
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkVerkoopPrintJournalistiekMedia

Stichting Democratie en Media (SDM) heeft voor 20 miljoen euro aan aandelen verkocht in De Persgroep Nederland BV aan moederbedrijf De Persgroep. Dit geld wil de stichting gaan besteden aan journalistieke projecten die de democratie en onafhankelijke media versterken. Mogelijk verkoopt SDM in de toekomst nog meer aandelen in De Persgroep.

De aandelentransactie vond in februari plaats en is door Villamedia.nl gesignaleerd in de jaarrekening 2014 van De Persgroep. SDM-directeur Nienke Venema: ‘Wij zijn geen aandeelhouder van het bedrijf voor het rendement, maar om het bestaan mogelijk te maken. Nu De Persgroep dat prima zelf kan, is het voor ons een mooi moment een deel van het geld uit het bedrijf te halen en daar weer andere dingen mee te doen.’

Het Belgische mediabedrijf De Persgroep nam in 2009 een meerderheidsbelang van 58,5% in het Nederlandse krantenbedrijf dat onder meer AD, Volkskrant, Parool en Trouw uitgeeft, voor een bedrag van 130 miljoen euro. Daarbij werden de bestaande aandelen van Stichting de Volkskrant, Stichting ter Bevordering van de Christelijke Pers en SDM omgezet in preferente aandelen ter waarde van 92,2 miljoen euro.

In 2019 doet zich een nieuwe mogelijkheid voor om weer aandelen aan De Persgroep te verkopen. Volgens Venema is het goed mogelijk dat SDM dan wederom een deel van zijn aandelen afstoot. Wel benadrukt ze dat de stichting 'altijd aandeelhouder blijft’. Naast preferente aandelen beschikt SDM ook over een prioriteitsaandeel. Venema: ‘Daarmee kunnen we de onafhankelijkheid van de titels bewaken.’ 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken