SDM verkleint aandeel in De Persgroep
- Media
- 12 mei 2015 @ 08:17
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - ZakelijkVerkoopPrintJournalistiekMedia
- 12 mei 2015 @ 08:17
- Redactie Media
Stichting Democratie en Media (SDM) heeft voor 20 miljoen euro aan aandelen verkocht in De Persgroep Nederland BV aan moederbedrijf De Persgroep. Dit geld wil de stichting gaan besteden aan journalistieke projecten die de democratie en onafhankelijke media versterken. Mogelijk verkoopt SDM in de toekomst nog meer aandelen in De Persgroep.
De aandelentransactie vond in februari plaats en is door Villamedia.nl gesignaleerd in de jaarrekening 2014 van De Persgroep. SDM-directeur Nienke Venema: ‘Wij zijn geen aandeelhouder van het bedrijf voor het rendement, maar om het bestaan mogelijk te maken. Nu De Persgroep dat prima zelf kan, is het voor ons een mooi moment een deel van het geld uit het bedrijf te halen en daar weer andere dingen mee te doen.’
Het Belgische mediabedrijf De Persgroep nam in 2009 een meerderheidsbelang van 58,5% in het Nederlandse krantenbedrijf dat onder meer AD, Volkskrant, Parool en Trouw uitgeeft, voor een bedrag van 130 miljoen euro. Daarbij werden de bestaande aandelen van Stichting de Volkskrant, Stichting ter Bevordering van de Christelijke Pers en SDM omgezet in preferente aandelen ter waarde van 92,2 miljoen euro.
In 2019 doet zich een nieuwe mogelijkheid voor om weer aandelen aan De Persgroep te verkopen. Volgens Venema is het goed mogelijk dat SDM dan wederom een deel van zijn aandelen afstoot. Wel benadrukt ze dat de stichting 'altijd aandeelhouder blijft’. Naast preferente aandelen beschikt SDM ook over een prioriteitsaandeel. Venema: ‘Daarmee kunnen we de onafhankelijkheid van de titels bewaken.’
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- aandeelhouder
- Nienke Venema
- dagbladen
- SDM
- projecten
- Volkskrant
- Persgroep
- media
- aandelen
- verkoop
- democratie
- aandelen
- AD
- Stichting Democratie en Media
- journalistiek
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing