Commissariaat voor de Media herziet regels nevenactiviteiten

Commissariaat voor de Media herziet regels nevenactiviteiten
  • Media
  • 3 jun 2015 @ 12:03
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PolitiekTelevisieJournalistiekZakelijk

Het Commissariaat voor de Media heeft voorstellen bekendgemaakt voor aanpassing van de beleidsregels nevenactiviteiten voor publieke media-instellingen. Via een openbare consultatie kunnen betrokkenen hierop reageren. Zo verwacht het CvdM te komen tot een breed gedragen bijstelling van de beleidsregels over nevenactiviteiten.

Met de bijstelling van de beleidsregels beoogt het Commissariaat 'waar mogelijk administratieve lastenverlichting voor de publieke media-instellingen, een verdere verkleining van de doorlooptijd en zo groot mogelijke rechtszekerheid', zo wordt gemeld op CvdM.nl. Daar zijn ook de beleidsvoorstellen ontsloten. 

Recent kwamen de huidige beleidsregels ter discussie te staan, onder meer door een rel rond Brandpunt-presentator Fons de Poel. De KRO-prominent verdedigde in de uitzending iets te nadrukkelijk de directie van ABN Amro, een bedrijf waar hij vorig jaar nog een goedbetaalde schnabbel verzorgde. 

De beleidsregels voor nevenactiviteiten stammen alweer uit 2009. Nevenactiviteiten van publieke omroepen behoeven op grond van de Mediawet 2008 voorafgaande toestemming van het Commissariaat. Het CvdM categoriseert nevenactiviteiten sinds 2009 in clusters en beloofd dit na een aantal jaar te evalueren. 

De voorgenomen herziene beleidsregels zijn hier te downloaden. Ze hebben betrekking op landelijke, regionale en lokale publieke media-instellingen. Ook is de evaluatie digitaal beschikbaar, met daarin ook de belangrijkste feiten en cijfers over de melding en beoordeling van nevenactiviteiten.

Het Commissariaat vindt het belangrijk om de mening te horen van publieke media-instellingen en belangenorganisaties voordat de beleidsregels en het rapport definitief worden vastgesteld. Betrokkenen kunnen tot uiterlijk 17 juli reageren op de voorstellen. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken