Dekker wil onderzoek naar 'à la carte' tv-aanbod

Dekker wil onderzoek naar 'à la carte' tv-aanbod
  • Media
  • 24 jun 2015 @ 11:54
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisiePolitiekOnderzoek

Staatssecretaris Sander Dekker (Media) gaat dit jaar uitzoeken of tv-kijkers zelf een zogenoemd ‘à la carte’ tv-menu zouden willen. Met een dergelijk format kunnen kijkers hun zenderpakket meer naar hun eigen interesse aanpassen.

Dit beoogde kijkersonderzoek blijkt uit een brief die Dekker deze week naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Een standaardpakket moet nu uit minstens dertig zenders bestaan waaronder de zoegenomende ‘must carry'-zenders: Nederlandse en Vlaamse publieke zenders. Volgens de VVD-bewindsman kan het misschien nog wel 'beter en klantgerichter', zo schrijft hij in zijn brief.

'Concreet denk ik aan de mogelijkheid voor de pakketaanbieders om de "must carry"-zenders aan te bieden met daaraan gekoppeld een à la carte menu van één of meer televisiezenders die door de abonnees individueel gekozen kunnen worden zonder dat er sprake hoeft te zijn van een pakket van minimaal 30 zenders', aldus Dekker. 

In de Mediawet zijn al wel mogelijkheden, maar daarvan wordt door aanbieders geen gebruik gemaakt. Volgens Dekker komt dat omdat het merendeel van de zenders en pakketaanbieders terughoudend is ten aanzien van het invoeren van een vorm van het 'à la carte' tv-menu. Consumenten zouden volgens hen niet per definitie goedkoper uit zijn. Dekker wil naast het onderzoek onder tv-kijkers ook onderzoek doen naar ervaringen in het buitenland. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken