Dekker wil onderzoek naar 'à la carte' tv-aanbod
- Media
- 24 jun 2015 @ 11:54
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - TelevisiePolitiekOnderzoek
- 24 jun 2015 @ 11:54
- Redactie Media
Staatssecretaris Sander Dekker (Media) gaat dit jaar uitzoeken of tv-kijkers zelf een zogenoemd ‘à la carte’ tv-menu zouden willen. Met een dergelijk format kunnen kijkers hun zenderpakket meer naar hun eigen interesse aanpassen.
Dit beoogde kijkersonderzoek blijkt uit een brief die Dekker deze week naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Een standaardpakket moet nu uit minstens dertig zenders bestaan waaronder de zoegenomende ‘must carry'-zenders: Nederlandse en Vlaamse publieke zenders. Volgens de VVD-bewindsman kan het misschien nog wel 'beter en klantgerichter', zo schrijft hij in zijn brief.
'Concreet denk ik aan de mogelijkheid voor de pakketaanbieders om de "must carry"-zenders aan te bieden met daaraan gekoppeld een à la carte menu van één of meer televisiezenders die door de abonnees individueel gekozen kunnen worden zonder dat er sprake hoeft te zijn van een pakket van minimaal 30 zenders', aldus Dekker.
In de Mediawet zijn al wel mogelijkheden, maar daarvan wordt door aanbieders geen gebruik gemaakt. Volgens Dekker komt dat omdat het merendeel van de zenders en pakketaanbieders terughoudend is ten aanzien van het invoeren van een vorm van het 'à la carte' tv-menu. Consumenten zouden volgens hen niet per definitie goedkoper uit zijn. Dekker wil naast het onderzoek onder tv-kijkers ook onderzoek doen naar ervaringen in het buitenland.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- NPO
- televisie
- Sander Dekker
- a la carte
- zenderaanbod
- Kamerbrief
- politiek
- Mediawet
- Tweede Kamer
- VVD
- programmering
- overheid
- tv-aanbod
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing